Novozymes-direktør: Kina er blevet mindre

2014 blev et hårdt år for Novozymes i Asien. Her faldt salget med 3 pct. i kr. og 2 pct. i lokal valuta i forhold til 2013. Og i Asien var det især det kinesiske marked, der gjorde knuder. Og det var både fald i salget i føde- og drikkevare- samt vaskemiddelindustrien.

ccc Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

- Når vi kigger på Kina som land, så vokser vi ikke i 2014, siger finansdirektør i Novozymes Benny Loft på et pressemøde tirsdag, efter selskabet tidligere på dagen kom med regnskab for fjerde kvartal 2014.

- Vi er faktisk mindre der end tidligere. Det er ikke, fordi det er konkurrenter, der skubber os ud. Markedet er simpelthen mindre, siger Benny Loft.

I 2014 voksede salget af vaskemidler til producenterne med 3 pct. kr. og 4 pct. i lokal valuta i forhold til 2013. Væksten var drevet af øget enzympenetration i alle prislag med henblik på at øge vaskeevnen, muliggøre vask ved lave temperaturer og erstatte traditionelle kemikalier i vaskemidler.

- Der er masser af muligheder på vaskemidler. Så vi har en masse nye aktiviteter - man skulle tro det snart var slut, men det er det ikke, siger Benny Loft.

- Det gælder både, når man taler om at vaske rent renere, hygiejne og meget andet. Og efterhånden som vi får vækst i udviklingsmarkederne, hjælper vi producenterne med at få enzymer ind i vaskemidler, uden de skal investere stort, siger finansdirektøren.

Salget i divisionen i fjerde kvartal 2014 steg 1 pct. organisk i forhold til det kvartalet i 2013. Og den svagere vækst skyldes blandt andet, at forbrugerne har købt flere produkter i midt- og lavprissegmentet i stedet for i højprissegmentet.

- Vi har mange år, hvor vaskemidler har vækstet med 10 pct. og det bliver nok ikke i 2015, hvor vi kommer op på de 8-9 pct. igen. Men pipelinen er stærk, så det føler vi os trykke ved, siger Benny Loft.