Novozymes-boss lægger sig fladt ned: Vi har været for optimistiske

Krisen tager til i Novozymes. Topchef Peder Holk Nielsen går bodsgang og erkender, at han har været for optimistisk: »I sådan en situation må man også kigge på sig selv.«

Ifølge Novozymes-topchef Peder Holk Nielsen har virksomheden problemer med at forstå kundernes ønsker. Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere

Av, av, av. Tredje nedjustering på stribe og en aktiekurs i brat fald er den nye, hårde virkelighed for Novo­zymes, der på kort tid er gået fra vækstduks til prügelknabe på det danske aktiemarked. Topchef Peder Holk Nielsen erkender, at han og den øvrige ledelse har været for optimistiske og troet for meget på, at Novozymes’ egne nye produkter har kunnet løse problemerne.

»Vi skuffer, og vi skuffer os selv. Vi kommer til at slutte 2016 med omkring to procents vækst, og det er selvfølgelig ikke der, hvor vi ønsker at være,« siger Peder Holk Nielsen.

Aktiekursen dykkede onsdag 11,2 procent efter et skuffende kvartalsregnskab. Det sker efter et sjældent set skuffende år, hvor Novozymes’ aktiekurs er faldet cirka 25 procent. Det svarer i runde tal til, at aktionærerne siden januar har mistet 25 milliarder kroner.

Så sent som i august forudså Novozymes en vækst i år på to til fire procent, og det nedjusteres nu til to procent. Da Novozymes tog hul på året, vurderede ledelsen i Bagsværd-selskabet, der producerer industrielle enzymer til blandt andet fødevarer, landbrug og vaskemidler, at væksten ville nå tre til fem procent. Uanset hvad er det lavt for Novozymes, der tilbage i tiden ofte har præsteret over ti procents vækst. Så sent som for halvandet år siden lancerede Peder Holk Nielsen et langsigtet mål om en årlig vækst på ti procent i gennemsnit. Allerede et år efter måtte selskabet til Peder Holk Nielsens store fortrydelse droppe målsætningen.

Forstod ikke kundernes ønsker

Novozymes er løbet ind i problemer med at forstå kundernes ønsker.

»Nogle af de produkter, vi vil erstatte i vaske­midler, er eksempelvis faldet i pris, og det gør det sværere at overbevise kunderne om, at de skal prøve nye produkter. Men vi må jo se indad og erkende, at det skyldes, at vi ikke har de rigtige løsninger til kunderne. Det arbejder vi på at gøre noget ved,« siger topchefen.

Peder Holk Nielsen har flere gange tidligere slået fast, at han ville have mere fart på innovationen i den stærkt forskningstunge virksomhed, som er verdensførende på sit område. Innovationen er løsningen ud af krisen, har mantraet lydt fra topchefen. Og det gælder stadig, siger Peder Holk Nielsen.

»Ja, jeg vil jo sige det samme. Jeg ved også godt, at tiden går, men vi gør ting for at løse det her. Det, man med rette kan kritisere mig og ledelsen for, når vi nu står her, er, at vi måske ikke er gået mere drastisk til værks tidligere. Vigtigheden af kortsigtet vækst er blevet højere efter dette regnskab, det er helt tydeligt,« siger Peder Holk Nielsen.

Er du den rigtige topchef til at gøre det?

»Man skal vel altid spørge sig selv, om man er den rigtige. Det har jeg altid gjort, og det bliver jeg ved med at gøre. Vi gør de rigtige ting, og jeg har ikke planer om ændringer der. Men man bliver nødt til at kigge på sig selv og ledelsesgruppen, og set i bakspejlet er der spor af, at vi har været for optimistiske omkring vores egen innovation, og hvad den kunne ændre. Noget af den optimisme kommer jo fra toppen, og det er klart, at det må jeg også tage på mig,« siger Holk Nielsen.

Topchefen erkender ligeledes, at han og Novozymes’ ledelse har været for langsomme til at opfange ændrede præferencer fra kunderne.

»Når man kigger tilbage, har vi været for langsomme. Vi har holdt fast, og det kunne have været det rigtige, men nu viser det sig, at det nok ikke er det rigtige,« siger Peder Holk Nielsen.