Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Der gemmer sig hverken positive eller negative overraskelser i enzymproducenten Novozymes' regnskab for første kvartal.
Bagsværd-virksomheden følger meget præcist det spor, man allerede har lagt ud for 2017.
Således ligger den realiserede salgsvækst på fire procent præcis i det interval mellem tre og seks procent, som ledelsen har meldt ud for året.
Og resultatet efter skat på 772 millioner kroner ligger én ubetydelig million fra det vægtede gennemsnit af analytikernes forventning, som Ritzau Estimates offentliggjorde inden regnskabet.
- Vi har haft en god start på året. De fleste af vores markeder har udviklet sig pænt, og indtjeningen var høj. Jeg er glad for de fremskridt, vi gør inden for vores strategiske prioriteter.
- Vi har også set fremgang i vores innovationspipeline, så alt i alt en positiv udvikling i første kvartal, konkluderer administrerende direktør Peder Holk Nielsen.
Det er fortsat vaskemiddel-divisionen, der står for den største bid af omsætningskagen. Her steg omsætningen med tre procent, målt i danske kroner.
I føde- og drikkevaredivisionen var der vækst i salget af stivelse og bryggeriingredienser, mens man oplevede tilbagegang inden for bagemidler.
Samlet gik divisionens salg dog frem med ni procent sammenholdt med samme periode sidste år.
Novozymes tog i januar i forbindelse med fremlæggelsen af årsregnskabet for sidste år konsekvensen af faldende vækst og nedlagde 198 stillinger.
Samtidig blev kræfterne i højere grad rettet mod de markeder, hvor man oplever den største vækst.
Novozymes fastholder sine forventninger til det samlede 2017-regnskab.