Novos toprival om dansk tilbud på insulin: Tillykke, I har kopieret vores model

Når Novo Nordisk ved årsskiftet er klar med tilbud på insulin til pressede amerikanere, har det danske selskab blot kopieret en rabatordning, som ærkerivalen Sanofi for længst har søsat, lyder skudsmålet fra det franske selskab. Sanofi erkender ligesom Novo, at selskabet er under massivt pres i USA.

Novo Nordisk og Sanofi kæmper hårdt om det amerikanske diabetesmarked. Her er det en Novo-ansat ved en produktionslinje på en insulinfabrik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jean-Francois Monier/AFP/Ritzau Scanpix

Kampen om at placere sig bedst muligt i et politisk stormvejr i USA bliver mere og mere intens for Novo Nordisk og selskabets ærkerivaler.

De tre globale insulinmastodonter Novo, Eli Lilly og Sanofi har på visse insulintyper i USA over de seneste 10-15 år hævet deres såkaldte listepriser med flere hundrede procent.

Den praksis er over de seneste måneder for alvor kommet i søgelyset hos landets toppolitikere, der er i fuld gang med at gøre debatten om tårnhøje priser på medicin til et bærende tema i en kommende valgkamp.

De store insulinproducenter er dog ikke kun optaget af at tackle det politiske pres, men er tilsyneladende også midt i intern skønhedskonkurrence om, hvem der har været hurtigst til at reagere på den stigende kritik i USA.

For to uger siden stillede Novo-topchef Lars Fruergaard Jørgensen sig frem med et budskab om, at det danske selskab nu vil tilbyde trængte amerikanske diabetespatienter forskellige rabatordninger på insulin i begyndelsen af 2020.

Hos Sanofi har den globale chef for selskabets insulinforretning, David Werner, travlt med at påpege, at Novos kommende rabatmodel er en ren efterligning af et initiativ, som det franske selskab allerede har sendt på markedet i USA.

David Werner, global chef, Sanofi

»Vi vil gerne ønske Novo tillykke med at følge i Sanofis fodspor med et »cash card programme«, som blev præsenteret for et par uger siden.«


»Vi vil gerne ønske Novo tillykke med at følge i Sanofis fodspor med et »cash card programme«, som blev præsenteret for et par uger siden. Ordningen med insulin til 99 dollar pr. måned matcher den pris på det initiativ, som Sanofi annoncerede tilbage i april,« siger David Werner.

I USA har politikere både i Senatet og Repræsentanternes Hus  iværksat undersøgelser af de tre store insulinproducenters prispolitik og kræver klare svar på, hvorfor priserne på insulin er blevet skruet så voldsomt i vejret på det amerikanske marked.

Når David Werner gør en særskilt pointe ud af at understrege, at det franske selskab var først på banen med sin rabatmodel handler det grundlæggende om, at Sanofi på den måde får sendt et signal om, at det franske selskab har forstået budskabet.

Presset fra USA

Novo-topchef Lars Fruergaard Jørgensen sagde i et interview med Berlingske Business for to uger siden, at presset fra USA næppe »kan blive meget større, end det er i forvejen«.

Den analyse er Sanofi helt enig i, lyder det fra David Werner.

Den franske medicinalkoncern advarede i sit seneste regnskab i juli investorerne om, at flere undersøgelser foranlediget af den amerikanske kongres vedrørende prisstigninger på insulin »kan stille medicinalselskabers forretningsaktiviteter i negativt lys« med den konsekvens, at det »kan påvirke vores evne til at prissætte vores lægemidler – især insulinprodukter – på det amerikanske marked«.

Eller sagt på en anden måde: De amerikanske myndigheders granskning af priserne på insulin kan betyde, at medicinalselskaber kan ende i benlås og ikke længere kan skrue priserne markant op år efter år, sådan som det historisk set har været i USA.

Det kan eksempelvis blive tilfældet, hvis det komplicerede amerikanske medicinprissystem bliver ændret, sådan som mange politikere efterspørger.

Om den risiko siger Sanofis insulinchef, David Werner:

»Der er usikkerhed, fordi der kan komme ændringer af det juridiske og økonomiske system, hvilket Sanofi holder meget nøje øje med. Vi skal være klar til at tilpasse os nye markedsforhold, men i dag er der ingen, der ved, hvad der vil ske.«

Novo Nordisk, Eli Lilly og Sanofi producerer al den insulin, der anvendes i USA.