Novos supersællert får gylden godkendelse i USA

Novos storsællert Victoza har af de amerikanske myndigheder fået papir på, at midlet reducerer risikoen for hjerte-kar-problemer, oplyser Novo Nordisk i en fondsbørsmeddelelse. Godkendelsen giver det danske medicinalselskab en stor fordel på et presset amerikanske diabetesmarked.

Novos topsællert Victoza har netop fået en vigtig godkendelse i USA.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Novo Nordisk går på weekend med en fremragende nyhed fra USA på bagsmækken. Efter et par måneders betænkningstid har de amerikanske sundhedsmyndigheder nemlig besluttet, at Novos topprodukt Victoza skal have papir på, at midlet reducerer risikoen for hjerte-kar-problemer for patienter med type-2-diabetes. Det oplyser selskabet i en meddelelse kort efter, at fondsbørsens handelsvindue klappede i klokken 17.

»Denne godkendelse er en vigtig milepæl for millioner af amerikanere, der lever med type 2-diabetes, fordi hjerte-kar-sygdom er den hyppigste dødsårsag for disse patienter,« siger Mads Krogsgaard Thomsen, der er koncerndirektør for forskning og udvikling i Novo Nordisk, i en meddelelse.

Godkendelsen kommer efter, at et lægefagligt panel i juni med stemmerne 17-2 anbefalede, at Novos topsællert skulle anerkendes som et middel, der reducerer risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Ekspertpanelet tog udgangspunkt i et studie, som Novo offentliggjorde hovedkonklusionen fra allerede i foråret 2016, der konkluderer, at Victoza nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdomme med 13 procent.

Det er ikke en selvfølge, at de amerikanske sundhedsmyndigheder (FDA) følger de anbefalinger, som de såkaldte ekspertpaneler lægger frem, men i dette tilfælde fik Novo altså sit homerun.

Novos Victoza sidder stadig tungt på det amerikanske marked i sin medicinklasse, men er over de seneste tre år blevet presset godt tilbage på banen af nye midler. I foråret 2014 sad Victoza på to tredjedele af det amerikanske marked, men særligt hård konkurrence fra Eli Lillys konkurrerende middel Trulicity har tæret på Novos dominans. I dag sidder Novo på omkring 45 pct. af det amerikanske GLP-1-marked, mens Trulicity ifølge data fra Bloomberg Intelligence har løftet sin markedsandel fra omkring 18 procent i foråret 2016 til omkring 34 procent i dag.

»Det er rigtigt, at vi har mistet væsentlige markedsandele til Eli Lillys produkt – ikke fordi, det er bedre, men mere fordi, det er mere bekvemt, da det kun skal indtages en gang om ugen, mens Victoza er en gang om dagen. I et marked, der globalt set vokser med 25 procent om året, er vi kun vokset med knap det halve. Med den her nye indikation er det vores håb, at vi kan stabilisere situationen og vokse med markedet,« sagde Mads Krogsgaard Thomsen til Berlingske Business i juni, da panelet af lægefaglige amerikanske eksperter var kommet frem til sin konklusion.

Kort fortalt betyder de amerikanske myndigheders blå stempel, at salget af Victoza meget gerne skulle få et boost.

»Det skulle gerne være sådan, at når du kan påvise en decideret livreddende effekt ved at reducere hjerte-kar-sygdom, så skal du have en positiv modtagelse blandt læger og patienter, så det forventer vi også med Victoza, vi kan bare ikke kvantificere det lige nu og her,« sagde Mads Krogsgaard Thomsen i juni.

I 2016 var Victoza det bedst sælgende produkt for Novo Nordisk. Midlet solgte i USA for 14 milliarder kroner ud af en samlet omsætning på 20 milliarder kroner.