Novos IT-selskab NNIT blæser til angreb

Succes på fire nye markeder, udlandssatsning og vækst på 300 mio. kr. Det er målet for Novos IT-selskab NNIT de næste tre år og bag den ambitiøse plan står NNITs chef Per Kogut, der hermed for alvor får sin prøve efter ti år hos amerikanske CA.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ambitionerne er tårnhøje for Novo Nordisks IT-selskab NNIT efter et godt første halvår af 2007. Med Danish Crown samt ikke mindst de danske apoteker som nye kunder, er NNIT i fuld gang med at indfri de krav, Novos Nordisks ledelse har udstukket til selskabet: nemlig at finde vækst på 10-15 procent uden store opkøb. Det kræver nye markeder at hente IT-kunder ind på, for at det kan lade sig gøre, og bestyrelsen bag det 100 procent Novo Nordisk ejede IT-selskab har netop godkendt en ambitiøs plan, der skal føre NNIT ind på fire nye markeder.

Fire store markeder
»Vi går efter fire store markeder, som vi mener, passer selskabet godt,« siger Per Kogut, administrerende direktør for NNIT. Han har gennem ti år personificeret Computer Associates i Danmark og indtog fra januar i år chefstolen i NNIT. Forventningerne til selskabet er store fra Novo Nordisks top og Kogut har meget, han kan sætte over styr, for han har overtaget et selskab med over en milliard kroner i omsætning og 130 mio. kr. i overskud for seneste regnskab. Og da Novo Nordisk ikke er indstillet på, at NNIT skal købe sig til vækst, men slide sig til den organisk, altså ved at sælgerne ganske enkelt sælger noget mere, så er opgaverne store for Per Kogut.

»Novos forventninger er, at vi vokser ti-femten procent, og det er derfor, vi nu kaster os over nye markeder. NNIT skal øge omsætning og indtjening med 200–300 mio. kr. de næste to til tre år gennem nye aftaler – vel og mærke uden vi taber nogle af de eksisterende,« siger Kogut til Berlingske Business.

De fire store markeder, NNIT går efter, er finanssektoren, hvor NNIT særlig skal krydse klinger med IBM, transportsektoren med fly, tog og busser, fødevareproduktion, hvor Danish Crown var første skud på stammen og endelig forsyningsselskaber inden for energisektoren. Det er selskaber som DONG og Københavns Energi.

Novo er storkunde
»Vi har leveret IT-løsninger til Novo Nordisk gennem mange år, og det har givet NNIT en stor viden inden for komplekse systemer særlig med vægt på meget detaljeret dokumentation, og det kan vi bruge på andre områder,« siger Kogut. Det kan være inden for fødevarer, hvor ingredienser for eksempel skal håndteres gennem IT-systemer.

Men dertil leverer NNIT klassiske opgaver for virksomheder som SAP og Microsoft-løsninger inden for virksomhedssoftware, ERP, samt outsourcing.

NNIT henter i dag 70 procent af sin omsætning fra Novo Nordisk alene. Det kan lyde af meget, men selskabet er for bare otte år siden udskilt fra Novo Nordisk, hvor det var en intern funktion, der alene betjente Novo gruppen. Siden har selskabet taget kunder uden for medicinalgiganten og et af gennembruddene var apotekerne, som NNIT forleden hev ud af armene på IBM og Accenture tre år før tid.

Målet er, at NNIT skal ned på at levere 50 procent til Novo Nordisk og resten uden for Novo Nordisk. Og Novo Nordisk kan fyre NNIT fra de opgaver, de har i dag. Det ved Per Kogut.

»Jeg har netop været til et møde i Novo, hvor jeg måtte konstatere, at en opgave gik til en anden leverandør. Vi bliver ikke skånet,« siger han.

Men hvad kan NNIT tage med sig ud af Novo-familien og tilbyde banker, transportsektor, fødevarevirksomheder og DONG? En del, har Kogut med tilfredshed konsteret. Dels er selskabet Novo Nordisk bag ved muffen. Dels er Novo-navnet tungt herhjemme. Unge foretrækker at få en karriere i Novo Nordisk over stort set alt andet år efter år og endelig betyder NNITs entre også, at der er flere at vælge imellem på IT-markedet, hvilket kunderne hilser velkommen, siger han.

Manglende konkurrence
»Der er på flere områder ikke konkurrence nok,« siger han, uden at ville udpege konkurrenter der sidder tungt på tronen. Ikke at Kogut forventer, at store banker overnight smider al IT-drift i armene på NNIT, men mindre kan gøre det i starten på områder som SAP-drift, IP-telefoni, Microsoft-baserede løsninger og outsourcing.

Til at klare det store, fremtidige opgaver, skal NNIT bruger mandskab. I hundredevis. Og det skal ske i et marked for IT-ansatte, som er overophedet. Sidste mandag kunne Berlingske Business fortælle, at IT-branchen i dag samlet mener, at antallet af IT-specialister, der uddannes, ikke er nok til at dække behovet år frem i tiden, og at manglen på folk synes permanent. Men NNIT er fortrøstningsfulde.

Dels står folk i kø for at få job og desuden har NNIT gennem et stort internt videreuddannelsesforløb, opgraderet IT-folk til specialister.

Og så tager man åbent fat om nældens rod. NNIT har runddelt en medarbejderavis, der har som overskrift »Should I stay or should I go«. Sangtitlen skal sætte fokus på den enkelte medarbejders overvejelser om, at flytte et andet sted hen. I avisen, som Per Kogut stak os i hånden ved interviewet, afslører firmaet helt åbent, hvorfor folk forlader selskabet. Man brokker sig over bureaukrati, silotænkning, manglende anerkendelse, usynlig ledelse og stress. Men åbenheden om så prekære sager skyldes, at NNIT tror, Novo-renommeet og alle de gode medarbejderforhold, som de medarbejdere, der forlader virksomheden også erkender er store, er nok til at holde på folk. Det sidste år kom 281 ind i NNIT mens 173 forlod selskabet.

Udviklingen vendt
»Afgangen fra NNIT har været stigende, men udviklingen er nu vendt. Vi ser folk, der forlader os af hensyn til at få mere i løn, andre for at komme videre i karrieren, men grundlæggende mener jeg, vi er gode til at fastholde folk i virksomheden,« siger Kogut.

Ud over satsningen herhjemme, for Danmark har den helt store overskrift over NNITs satsning, så skal Per Kogut sparke nyt liv i NNITs salgsselskab i Schweiz. Selskabet er der sammen med Novos forskningsdel, men vil bruge stedet til at komme ind hos mange andre virksomheder i medicinalsektoren. For Schweiz er en såkaldt Pharma-hub med mange store selskaber samlet, som Per Kogut siger det.

»Det marked har vi store forventninger til. Vi har været der i fem år, men uden der er sket det helt store. Væksten alene i Danmark har været så god, at vi ikke har brugt så mange kræfter på selskabet. Men nu skal der ansættes sælgere, og vi skal have gang i det schweiziske marked,« siger han.

Mandatet for Per Kogut er altså stort, og forventningerne er store. Og de skal klares organisk.

»Vi får tit tilbudt virksomheder, som vi kan købe, men vi siger nej. Jeg vil ikke udelukke, at vi vil foretage små, strategiske opkøb, men vi skal ikke indgå i en stor fusion,« siger han.

For faren er, at den specielle Novo-værdi, som NNIT nyder godt af, går fløjten.

»Da jeg var i Computer Associates, var jeg med, mens man fusionerede 81 selskaber ind. Nogle gik godt, nogle gik meget dårligt. Vi har et glimrende udgangspunkt for at hente vores resultater gennem vækst på både omsætning og bundlinie, uden vi skal foretage store opkøb,« siger han.