Novo vil generobre Tyskland

Novo Nordisk mister markedsandele på det vigtige insulinmarked i Tyskland. Selskabets nye direktør håber at vinde markedsandelen tilbage ved at lancere nye diabetesmidler.

Novo Nordisk har mistet markedsandele til Sanofi, men nu håber koncernen at få de tyske myndigheder til at gøre diabetesmidlet Tresiba, der pakkes her, tilskudsberrettiget. PR-foto Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det går ikke for godt for den danske diabetesgigant Novo Nordisk på selskabets vigtigste europæiske marked, Tyskland.

Salget af diabetesmidler i Tyskland voksede ellers med syv pct. til godt 11 milliarder kr. i 2013, viser en analyse af salget af diabetesmidler på apotekmarkedet udarbejdet af IMS Healths tyske afdeling. 61 pct. af omsætningen stammede fra salg af insulin, men netop inden for insulinområdet taber Novo Nordisk markedsandele i Tyskland, oplyser selskabets landechef i Tyskland, Krisja Vermeylen.

Årsagen hedder Sanofi, der som et fransk-tysk selskab nærmest har en hjemmebanefordel for selskabets langtidsvirkende insulin Lantus, der fremstilles i Frankfurt i Tyskland ikke langt fra Novo Nordisks tyske hovedkontor i Mainz.

»Den største udfordring i Tyskland er, at vi har tabt markedsandele på insulinområdet. Over de seneste år har Sanofis langtidsvirkende insulin kapret markedsandele. Min opgave er at ændre den udvikling,« siger Krisja Vermeylen.

Ifølge Krisja Vermeylen har Sanofi i dag en større salgsstyrke i Tyskland end Novo Nordisk, men Novo Nordisk vil ikke nyansætte for at generobre det tabte terræn i Tyskland.

»Vi har ingen planer om at hyre flere salgsrepræsentanter i Tyskland i øjeblikket. I stedet er opgaven at sikre, at vi får de nye produkter, som vi allerede har lanceret, og dem, vi har på vej i vores pipeline, ud til patienterne,« siger Krisja Vermeylen.

Et konservativt marked

I første omgang handler det om at få de tyske myndigheder til at give tilskud til Novo Nordisks nye langtidsvirkende insulin, Tresiba, som selskabet valgte at lancere 1. maj i år efter at have besluttet sidste efterår ikke at lancere midlet i Tyskland.

»Tyskland indførte en sundhedsreform i 2011. Det er ikke så længe siden, og både industrien og de tyske myndigheder har lige skullet finde ud af, hvordan de skal administrere reformen. Det har betydet, at de har været tilbageholdende med at give tilskud til ny medicin, men nu er der tegn på, at de bløder op over for ny, innovativ medicin på diabetesområdet. Vi føler, at det nu er muligt at indgå en aftale med de tyske myndigheder om Tresiba,« siger Krisja Vermeylen.

Novo Nordisk kæmper dog også mod en vis konservatisme i den tyske diabetesbehandling, for godt nok steg salget af de nyere, patentbeskyttede lægemidler med otte pct. sidste år, mens salget af ældre ikke-patentbeskyttede midler faldt med syv procent. Men ser man på insulinområdet, er andelen af tyskere, der bliver behandlet med de ældre, såkaldte humaninsulinprodukter, fortsat forholdsvis høj.

»Fordelingen mellem humaninsulin og de nyere, analoge insulinprodukter er cirka fifty-fifty. Vi ser dog, at en stadig større andel af nye patienter begynder på analoge insulinprodukter, så det flytter sig lidt,« siger Krisja Vermeylen.

Den nyvundne optimisme, når det gælder tilbageerobring af tabte markedsandele, bygger også på, at det går godt med lanceringen af Tresiba i nabolandet Schweiz.

Her har Tresiba opnået en andel af markedet for langtidsvirkende insulin på 17 pct. efter 11 måneder på markedet. De to øvrige langtidsvirkende insulinprodukter på markedet er Sanofis Lantus og Novo Nordisks eget middel Levemir.

Det er imidlertid ikke nok at få succes med Tresiba, hvis Novo Nordisks drøm er at større vækst på det store danske nabomarked skal blive en realitet.

Yderligere tre diabetesmidler plus en Victoza-variant til behandling af fedme er enten ved at blive godkendt eller på vej gennem den afsluttende forsøgsfase.

Samtidig er der basis for vækst i salget af Victoza til diabetesbehandling og den lægemiddelklasse, Victoza tilhører.

Victoza og lignende lægemidler er ikke så populære blandt tyske læger og patienter som i andre lande. I dag udgør midlerne ifølge IMS Health, som Novo Nordisk har præsenteret for sine investorer, cirka seks pct. af markedet i Tyskland mod ti pct. i Storbritannien og 12 pct. i Frankrig.

Hullet skal lukkes

Ifølge Sydbanks medicinalanalytiker Søren Løntoft Hansen er det for tidligt at sige, om Novo Nordisk får succes med sin nye offensiv i Tyskland. Meget afhænger af, om det lykkes at nå til enighed med de tyske myndigheder om pris og tilskud på Tresiba.

»Men det er tydeligt, at Novo Nordisk har fået en ny opfattelse af det tyske marked. Novo Nordisk tager vand ind over for Sanofi, når det gælder markedsandele for langtidsvirkende insulin. Det er et hul, Novo Nordisk gerne vil have lukket, og når myndighederne samtidig ser ud til at være mere lydhøre over for tilskud til ny, innovativ medicin end tidligere, gør selskabet forsøget,« siger Søren Løntoft Hansen.