Novo: Victoza tæt på blockbuster-status

Salget af Novo Nordisks diabetes 2-pille Victoza slår igen alle forventninger.

Novo Nordisks lægemiddel mod type 2-diabetes Victoza fremstilles blandt andet på fabrikken i Kalundborg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Victoza-salget går så godt, at Novo Nordisk nu endegyldigt tør udnævne Victoza til blockbuster ved årets udgang. Betegnelsen gives til lægemidler med et årligt salg på over 1 mia. dollar. Udviklingen i tredje kvartal, hvor Victoza solgte for næsten 150 mio. kr. mere end analytikerne havde forudset, dækker over en fortsat god udvikling i Europa og USA i tråd med, hvad man så i første halvår. Samtidig lugter det af succes i andre dele af verden. - Skal jeg fremhæve noget, der begynder at være positivt, så er det, at vi begynder at se et stabilt bidrag fra vores Victoza-forretning i Japan, hvor volumerne stille og roligt er vokset i tredje kvartal, fremhæver koncernfinansdirektør Jesper Brandgaard over for Ritzau Finans. Han peger desuden på en god udvikling i blandt andet Mellemøsten og i dele af Sydamerika. Novo Nordisk solgte Victoza for 1547 mio. kr. i tredje kvartal mod analytikernes median-forventning om et salg på 1400 mio. kr., ifølge SME Direkt. Salget overgik også det mest optimistiske analytikerskøn forud for regnskabet på 1500 mio. kr. Blandt de positive meldinger om midlet er i øvrigt, at Victoza har stået distancen i Storbritannien og Tyskland, hvor konkurrenten Eli Lilly har lanceret sin langtidsvirkende GLP-1 analog, Bydureon. Den er set som afløser for Eli Lillys første generation af lægemidlet Byetta, som Novo ikke har haft svært ved at udkonkurrere. - Vi har haft Bydureon på markedet i England og Tyskland og vi har endnu ikke set nogen signifikant påvirkning af vores Victoza-vækst som følge af det. Det er vigtigt for os, fordi spørgsmålet har været, hvilke patienter Bydureon ville gå efter. Der ser det hidtil ud som om, at det primære fokus har været at konvertere eksisterende Byetta-patienter, forklarer Jesper Brandgaard. Victozas markedsandel i GLP-1-segmentet er øget til 54 pct. fra 47 pct. i kvartalet målt i værdi. I USA er markedsandelen nu 47 pct., mens den er 64 pct. i Europa, hvor midlet har været på markedet i længere tid. Samtidig har Novo Noprdisks lancering af Victoza formået at accelereret værditilvæksten i det samlede GLP-1-marked, så værdien af det samlede globale marked er steget 59 pct. i løbet de seneste 12 måneder mod en stigning på 22 pct. i den foregående 12 månedersperiode. Og det er en tendens Novo ser fortsætte. - Det vil være min forventning, at udvidelsen af det totale GLP-1 marked vil fortsætte lige så stabilt som vi har set det. Man kan i virkeligheden diskutere, om der er en mulighed for en acceleration i et marked som det amerikanske, hvis Eli Lillys og Amylins salgsstyrker kommer ud og advokerer kraftigere for brug af GLP-1 end de gør i dag, konstaterer Jesper Brangaard.

INFOshop: Se her før du investerer i biotekaktier