Novo: Victoza taber markedsandele til nye konkurrenter

Novo Nordisks storsælgende diabetesbehandling Victoza har tabt markedsandele i USA, efter at konkurrenterne Glaxomithkline og Eli Lilly har lanceret konkurrerende midler i samme lægemiddelklasse.

Foto: Søren Bidstrup.
Læs mere
Fold sammen

De seneste recepttal fra Symphony Health viser ifølge Bloomberg News, at Victozas markedsandel er faldet til 62,6 pct. fra 67 pct. i juli 2014, hvor Glaxosmithkline lancerede sin Victoza-rival, Tanzeum.

Tanzeums markedsandel er 3,4 pct., mens Eli Lillys Trulicity har nået en markedsandel på 2,6 pct. siden lanceringen i slutningen af november.

Victozas gamle konkurrenter, Astrazenecas lægemidler Byetta og Bydureon, sidder på henholdsvis 9,4 pct. og 22 pct. af markedet. Bydureon er senest blevet introduceret i et forbedret pensystem, og har i perioden haft en nogenlunde stabil markedsandel, skriver Bloomberg.

- Det harmonerer godt med mine forventninger, siger senioranalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

- Jeg synes, at det er naturligt, at Victoza mister lidt markedsandele set i lyset af, at Bydureon kommer i en mere bekvem pen og Tanzeum og Trulicity er kommet på markedet. Det ser stadig stærkt ud med en markedsandel på 62 pct., og jeg forventer egentlig, at den vil falde fremadrettet til et niveau på omkring 45 pct., siger Sydbank-analytikeren.

Han peger i øvrigt på, at væksten i GLP-1-markedet er taget til i de seneste måneder, så kagen, selskaberne skal dele, bliver stadigt større. En medvirkende faktor i den forbindelse er netop den øgede markedsføring af klassen.

På sigt venter Sydbank, at markedet for GLP-1-midler vil brække over i to dele - et segment til daglig brug, hvor Victoza ventes at blive markedsledende, samt et segment for de ugentlige GLP-1-midler som Tanzeum, Trulicity, Bydureon og muligvis også Novos Semaglutid, der fortsat er under udvikling.