Novo under tungt pres i USA - priserne falder

Novo Nordisk afleverer onsdag morgen et halvårsregnskab, hvor selskabet fastholder sine forventninger til omsætning og driftsresultat målt i lokal valuta, men hæver sin prognose en anelse, når der måles i kroner. Novo er fortsat under heftigt pres i USA og forventer lavere prisniveauer i 2019.

Novo Nordisk afleverer onsdag morgen et halvårsregnskab, hvor selskabet fastholder sine forventninger til omsætning og driftsresultat målt i lokal valuta, men hæver sin prognose en anelse, når der måles i kroner. Novo er fortsat under heftigt pres i USA og forventer lavere prisniveauer i 2019. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Novo Nordisk holder den lovede hastighed i både omsætning og indtjening og fastholder sin finansielle prognose for 2018. Til gengæld hæver Novo sine forventninger en smule, når der bliver målt i danske kroner.

Novo landede i årets andet kvartal en omsætning på 27,4 milliarder kroner, hvilket er en anelse over analytikernes forventninger. På samme måde er det med selskabets bundlinje, der med 10,3 milliarder kroner også kommer lidt bedre ud end ventet.

Til gengæld varsler selskabet fortsatte udfordringer på det altafgørende amerikanske marked i 2019. Novo skriver i sit regnskab, at det er sandsynligt, at »gennemsnitspriserne efter rabatter vil blive lavere end i 2018«.

Det skyldes især et stadigt tungt prispres på de såkaldte langtidsvirkende insuliner og en helt specifik lovændring i USA. På grund af denne ændring bliver Novo nødt til at øge sine rabatter i et patientsegment, der primært består af pensionister, som er underlagt en offentlig amerikansk tilskudsordning. Lovændringen i USA betyder, at Novo allerede næste år risikerer at miste helt op mod to milliarder kroner i tabt omsætning i USA.

Det amerikanske insulinmarked har en værdi på omkring 200 milliarder kroner. Heraf udgør markedet for langtidsvirkende insuliner mere end halvdelen. Det fundamentale problem i USA for Novo er, at der er kommet flere udbydere af insulin-produkter. Det har betydet, at Novo er havnet i en form for permanent priskrig på markedet for især langtidsvirkende insuliner.

I en kommentar til regnskabet hæfter topchef Lars Fruergaard Jørgensen sig især ved, at Novos nye store sats inden for diabetesbehandling, GLP-1-midlet Ozempic, er kommet godt fra land.

»Salgsvæksten i første halvår af 2018 var drevet af solide resultater for vores vigtigste innovative produkter, Victoza, Tresiba, Xultophy og Saxenda, og lanceringen af Ozempic er kommet godt fra start i Nordamerika«, siger Novo-topchefen.

I kølvandet af Novos regnskab falder selskabets aktie onsdag formiddag med godt fem procent. Det svarer til et fald i markedsværdien på omkring 40 milliarder kroner.