Novo udskyder lancering af Tresiba i Tyskland

Risiko for påbud om meget lave priser for den moderne insulin i Tyskland kan presse indtjeningen på andre markeder.

Jakob Riis, direktør for global marketing, forklarer, hvorfor Novo Nordisk ikke vil sælge Tresiba i Tyskland lige nu. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen

Novo Nordisk vil vente med at lancere det langtidsvirkende insulin Tresiba på det tyske marked. Det fortæller koncerndirektør for marketing og medical affairs i Novo Nordisk, Jakob Riis, til branchesitet Medwatch.

»Vi har valgt at vente med at lancere Tresiba i Tyskland. Det er en beslutning, vi har taget ud fra, hvad vi har observeret i forhold til, hvordan de tyske betalere og vurderingsinstitutter har vurderet anden diabetes-innovation, der inden for de senere år har ramt markedet. Vi kan se, at de vurderinger er så negative over for innovation, at der vil være en for stor risiko for, at vi vil være tvunget til at trække Tresiba ud af markedet igen, hvis vi lancerer,« forklarer han om beslutningen.

Analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen ser skridtet som led i det tyske prissystem, der ikke skelner mellem moderne og human insulin. Derfor er der risiko for, at prisen ender væsentligt lavere end i resten af Europa.

»Novo Nordisk er på ingen måde interesseret i at give en rabat på Tresiba på 60-70 pct. Slet ikke, fordi myndighederne på andre markeder bruger bl.a. de tyske priser som referencepriser. Man giver altså afkald på noget salg i Tyskland for at kunne tage en højere pris på Tresiba på andre markeder,« vurderer Søren Løntoft Hansen.

Jakob Riis håber, at Novo med beslutningen kan være med til at få myndighederne i tale, så reglerne kan ændres.

»En af måderne er ved klart at artikulere vores beslutning og rationalet bag den og sige, at det er den logiske konsekvens, vi er nødt til at tage som følge af systemet. Og så tro på, at der er nogle i Tyskland, der mener, at det er ærgerligt, at de ikke får adgang til de nye, bedre lægemidler. Det er den måde, vi kan være med til at påvirke systemet. Men det er en tungere, også politisk orienteret, dynamik. Det er ikke et specifikt problem for os eller for diabetesverdenen, det er et generelt problem for, hvordan man belønner innovation på det tyske marked,« siger han til Medwatch.