Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Novo Nordisk vil ikke længere reklamere for sine produkter på det højreradikale amerikanske medie Breitbart News, som indtil for få måneder siden havde Trumps nyudnævne chefstrateg, Stephen Bannon, i en absolut nøgleposition. Bannon havde frem til midten af august rollen som formand for det højreradikale site, indtil han blev sat i spidsen for Donald Trumps valgkampagne.
Novo er tilsyneladende blev gjort opmærksom på, at det danske selskabs reklamer har kunnet findes på Breitbart News af en Twitter-konto, der har som erklæret mål »at stoppe racistiske hjemmesider«. Efter henvendelsen fra Twitter-profilen Sleeping Giants bekræfter Novo på det sociale medie, at den danske diabeteskæmpe ikke længere vil reklamere på højreradikale medie.
Fra Twitter-kontoen Sleeping Giants er der blevet igangsat en større kampagne, hvor Twitter-brugere opfordres til at klikke sig ind på Breitbart News, tage et »screenshot« af websidens annoncer og derefter henvende sig til annoncørerne bag for at få en forklaring. Det skal ske for at sætte en stopper for pengestrømmen til sitet, lyder det.
Novo er langt fra den eneste internationale virksomhed, der har sendt Breitbart News helt ud i kulden den seneste tid. Ifølge Twitter-profilen Sleeping Giants har mindst 22 virksomheder over de seneste 12 dage lagt det højreradikale medie totalt på is.
Breitbart News, som altså for indtil for nylig har været styret af Donald Trumps chefstrateg, beskyldes fra flere sider for at køre en hadsk, racistisk og antisemitisk tone på sit nyhedssite. Trods disse anklager valgte Trump alligevel at udnævne Stephen Bannon til chefrådgiver.