Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Novo Nordisk vil tilbage på sporet i Kina. Den danske diabetes-kæmpe sidder fortsat på næsten 60 pct. at det samlede insulinmarked i landet, men måtte i sit halvårsregnskab fra sidste uge sande, at det er gået ned ad bakke i befolkningsrige land.
Ved en telekonferencen i forbindelse med selskabets regnskab, anerkendte, Novo-topchef, Lars Rebien Sørensen, da også, at det danske selskab »må gøre det noget bedre i fremtiden«, når det gælder Kina.
En del af forklaringen på Novos kinesiske hovedbrud er ifølge Lars Rebien Sørensen, at de lokale insulinproducenter bliver favoriseret i de store udbudsrunder. Overfor det amerikanske erhvervsmedie CNBC løfter Novo-topchefen sløret for en strategi, der skal holde Novo Nordisk i kridthuset: Selskabet skal være mere kinesisk.
»Vi vil gerne betragtes som et kinesisk selskab. Vi var det første internationale selskab, der etablerede en forsknings- og udviklingsafdeling i Kina. Vi var også de første, der etablerede moderne insulinproduktion i Kina. Vi håber, at vi over tid vil blive opfattet som et kinesisk selskab, så vi kan tage del i udviklingen af behandling mod diabetes i Kina,« siger Lars Rebien Sørensen i et interview med CNBC.
Novo Nordisk er foruden den skærpede lokale konkurrence også blevet ramt af, at den økonomiske vækst i Kina har set bedre dage. Det betyder, at myndighederne sparer på udgifter til medicinindkøb. Derudover kæmper de udenlandske medicinalselskaber stadig med imageproblemer i landet i kølvandet af en korruptionsskandale hos britiske Glaxosmithkline fra 2013. Det betyder, at Novo fortsat har problemer med at få adgang til hospitaler og læger.
Under interviewet med CNBC garanterer Lars Rebien Sørensen dog, at Novo ikke har tænkt sig at skrue ned for investeringsblusset på trods af de aktuelle udfordringer på det kinesiske marked.
Samlet set lider op mod 100 mio. kinesere af diabetes. Det er især en kombination af mindre motion, federe mad og en generel omfavnelse af vestlig livsstil, der sendt antallet af diabetikere i Kina i vejret.
Novo Nordisk omsatte i 2014 for 8,1 mia. kr. på det kinesiske marked, hvilket er en stigning i omegnen af 80 pct. på under fem år.