Novo-topchef: Salg på 200 mia. i 2020 er muligt

Udsigterne til en nærmest ustoppelig vækst i diabetesmarkedet og lanceringen af en række produkter får nu administrerende direktør Lars Rebien Sørensen til at sige, at hvis Novo Nordisk fortsætter udviklingen, så er et årligt salg på 200 mia. kr. allerede i 2020 ikke urealistisk. Det skriver Børsen fredag.

Det bliver hele tiden vanskeligere for Novo Nordisk at vokse på grund af en stadigt større salgsbase. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

- De langsigtede vækstmuligheder i Novo Nordisk er helt klart undervurderet, og jeg tror, at selskabet sagtens kan øge toplinjen med tocifrede vækstrater de næste fem-seks år, men hvad der sker derefter, er mere usikkert. Gennemsnittet i markedet estimerer en årlig vækst på 10 pct. i driftsoverskuddet de næste fem år, og det tror jeg, er for lavt, siger Michael Novod, medicinalanalytiker i Nordea Markets, til Børsen.

Det bliver hele tiden vanskeligere for Novo Nordisk at vokse på grund af en stadigt større salgsbase, men selskabet er begunstiget af væksten i diabetesmarkedet. Væksten kan også fortsætte et godt stykke tid endnu, vurderer aktieanalytikere, men for at holde væksten skal opfindsomheden i Novo Nordisk intensiveres. De seneste ti år er to nye diabetesprodukter fra Novo Nordisk kommet til, og inden for de kommende fem år skal der lanceres fem nye diabetesprodukter, hvis alt lykkes i udviklingen.

Ud over flere sundhedsreformer, så udgøres truslen mod væksten af det stigende antal selskaber, der også vil have en bid af det attraktive marked. Lars Rebien Sørensen vurderer også, at vækstbilledet i USA kan blive forskubbet ved en reform, hvor lægemiddelmarkedet ikke går fri, skriver Børsen.

/ritzau/FINANS