Novo spår uændret vækst for Novoseven

Novo Nordisks salg af blødermedicinen Novoseven var en af de helt store overraskelser i andet kvartal og en væsentlig forklaring på, at Novo Nordisk slog markedets indtjenings- og salgsforventninger for perioden.

Novo Nordisk CFO Jesper Brandgaard (tv.) med administrerende direktør Lars Rebien Sørensen (th.). Jesper Brandgaard kalder NovoSeven markedet for blødermedicin »volatilt«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang

Salget af Novoseven svinger dog en del kvartal til kvartal, og udviklingen har ikke givet Novo Nordisk anledning til at ændre syn på den samlede salgsudvikling i år.

- Historisk har salget af Novoseven været meget volatilt. Vi har set en meget positiv udvikling i salget i USA i andet kvartal, men vi anser det ikke for at være et være et tegn på en større underliggende vækst. Der har ikke væsentlig vækst i antallet af bløderpatienter, som vi behandler, så vi ser det som led i den volatilitet markedet for Novoseven er kendt for, forklarer koncernøkonomidirektør Jesper Brandgaard torsdag på en telekonference for pressen efter kvartalsregnskabet.

Han peger desuden på, at meget af salget internationalt gennemføres som udbudsforretninger på halv- og helårlige kontrakter. En af disse - en stor kontrakt i Brasilien - blev netop bogført i andet kvartal.

- Så jeg vil ikke lægge for meget i et stærkt salg i andet kvartal for Novoseven. Jeg ser det i højere grad som en bekræftelse på, at vi formentlig vil opnå lav encifret vækst for Novoseven på helårsbasis, vurderer Jesper Brandgaard.

Mens diabetesforretningen overordnet udviklede sig stort set i overensstemmelse med analytikernes forventninger, så var udviklingen - primært på grund af Novoseven - noget stærkere end ventet inden for salg af biofarmaceutiske produkter.

Inden for Biopharmaceuticals omsatte Novo for 4774 mio. kr. i andet kvartal mod 4507 mio. kr. i den tilsvarende periode af 2012. Heraf tegnede blødermidlet Novoseven sig for 2542 mio. kr. mod 2451 mio. kr. i andet kvartal af 2012.

Analytikerne havde ventet et samlet salg af biofarmaceutiske produkter på 4497 mio. kr. ifølge et estimat indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans, mens salget af Novoseven var ventet på 2446 mio. kr.

I diabetesforretningen steg Novos omsætning til 16,6 mia. kr. fra 15,0 mia. kr. i den tilsvarende periode sidste år, men det var som ventet af analytikerne, der havde estimeret et salg på 16,7 mia. kr.

Novoseven er ifølge analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen blandt de produkter, hvor Novo har ekstra høj indtjening, eller margin. Det stærke salg i andet kvartal er derfor medvirkende forklaring på, at Novo Nordisk slog forventningerne til driftsindtjeningen og landede et resultat på 8585 mio. kr. mod ventet 8275 mio. kr.

Den anden væsentlige forklaring er lave forsknings- og udviklingsomkostninger i kvartalet. Omkostningerne til forskning og udvikling svinger en del kvartal til kvartal alt efter, hvilke kliniske studier som gennemføres, og andelen af omkostningerne ventes ifølge Jesper Brandgaard igen at stige fra ca. 13 pct. til 14-15 pct.

/ritzau/FINANS