Novo ser ud til at vinde markedsandele fra Eli Lilly

En skuffende udvikling for amerikanske Eli Lilly inden for salg af diabetesmidler kan meget vel været et udtryk for, at den danske medicinalgigant Novo Nordisk vinder markedsandele.

Læs mere
Fold sammen

Det vurderer Sydbanks medicinalanalytiker Søren Løntoft Hansen over for Ritzau Finans.

Eli Lillys bedstsælgende diabetesmiddel Humalog omsatte i fjerde kvartal for 616,0 mio. dollar, hvilket var 7 pct. lavere end i samme periode sidste år og noget under markedets forventninger på 663,3 mio. dollar ifølge Bloomberg. Samtidig faldt selskabets salg inden for human insulin, Humulin, med 1 pct. til 343,0 mio. dollar.

- Det virker, som om at Novo Nordisk tager markedsandele fra både Eli Lillys Humalog og Humulin, siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans i en kommentar til regnskabet.

Eli Lilly uddyber, at salget af Humalog i USA faldt hele 19 pct. til 331,6 mio. dollar, hvilket var drevet af lavere salgspriser som følge af øgede offentlige og kommercielle rabatter. Sydbank-analytikeren vurderer, at det skyldes, at Eli Lilly simpelthen ikke har fået hensat nok til rabatter i løbet af året, og at det så rammer dem i fjerde kvartal.

- Jeg tror ikke, det er noget strukturelt i sektoren, som giver umiddelbar anledning til panderynker i forhold til Novo Nordisk, siger Søren Løntoft Hansen.