Novo satser på væksthåb i USA: Har brugt over 400 mio. kroner på diabetesreklamer

Siden Novo Nordisk i 2018 begyndte at sende TV-reklamer for sine produkter i USA, har virksomheden brugt over 400 mio. kroner i håbet om at skabe vækst for diabetesmedicin på det amerikanske marked.

Novo Nordisk håber på at besætte det amerikanske marked med TV-reklamer for diabetesmidlet Ozempic, der udgjorde 78 pct. af virksomhedens vækst i 2018. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Novo Nordisk har brugt over 400 mio. kr. i TV-reklamer for sin diabetesmedicin, siden virksomheden begyndte at reklamere for sit nyeste væksthåb Ozempic på TV-kanaler i USA i slutningen af juli 2018. Målet er at indtage det amerikanske marked for diabetesmedicin.

Det skriver Børsen.

Kun to steder i verden - USA og New Zealand - må man reklamere for lægemidler via TV-reklamer, og Novo Nordisk udnytter muligheden til fulde; ifølge Børsen har selskabet brugt 415 mio. kroner for at reklamere for Ozempic, der i 2018 blev solgt for 1,9 mia. kr. I alt blev der i 2018 brugt over 39 mia. kr. på køb af TV-reklamer for lægemidler i USA.

Diabetesmedicin er et af de midler, som Novo Nordisk bruger flest penge på at reklamere for.

Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk

»Lige nu ser vi stærk dynamik i GLP1-segmentet, og hver gang et nyt højkvalitetsprodukt er blevet tilføjet til markedet, så har det øget væksten.«


Ozempic er et såkaldt GLP1-diabetesmiddel, der ifølge Diabetesforeningen tages via insulinsprøjte, og som virker ved at skabe en mæthedsfølelse hos diabetespatienter. Ozempic udgjorde 78 pct. af koncernens vækst for 2018, og derfor er midlet et af de vigtigste vækstkilder for Novo Nordisk, der håber på at kunne indtage det amerikanske marked via de mange TV-reklamer.

»Lige nu ser vi stærk dynamik i GLP1-segmentet, og hver gang et nyt højkvalitetsprodukt er blevet tilføjet til markedet, har det øget væksten,« siger adm. direktør i Novo Nordisk Lars Fruergaard Jørgensen til Børsen.

Ifølge Børsen solgte Novo Nordisk GLP1-midler samlet set for 26,1 mia. kr. i 2018, hvilket svarer til en vækst på 13 pct. Det er under halvdelen af markedsvæksten, som ligger på omtrent 30 pct., efter at behandlingsvejledninger i USA og Europa har gjort, at denne type lægemidler oftere er på lægernes receptblok, skriver Børsen.

Lægemidlet Victoza, et andet GLP1-middel, er dog fortsat stadig koncernens bedst sælgende medicin med et salg på i alt 23,3 mia. kr. i 2018. Victozas patent udgår imidlertid i 2023, og derfor satser Novo Nordisk på at erstatte Victozas tilstedeværelse på markedet med Ozempic. Ifølge den amerikanske investeringsbank Bernstein vil det kunne resultere i, at Ozempic og Victoza over de næste fem år frem til 2023 vil mangedoble i salg til henholdsvist 31 mia. kr. og 6,5 mia. kr.

»Vores strategi er at sikre, at Victoza ikke længere er produktet, man bliver på, når patentet løber ud, så innovationen driver markedet,« siger Lars Fruergaard Jørgensen til Børsen.