Novo roses til skyerne i Forbes

Novo-chef Lars Sørensen har vendt den søvnige medicinalvirksomhed, Novo Nordisk, til en global superstjerne inden for biotek, skriver det amerikanske erhvervsmagasin Forbes.

Novo-direktør Lars Rebien Sørensen bliver rost til skyerne i Forbes. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den bragende slagssucces som den danske medicinalvirksomhed Novi Nordisk i disse oplever på blandt andet det amerikanske marked går ikke ubemærket hen.

Således har det anerkendte amerikanske erhvervsmagasin Forbes skrevet en alen lang artikel, der roser Novo og dennes direktør, Lars Sørensen, til skyerne for deres ”dristige” og ”fremsynede” beslutninger.



Magasinet fremhæver især to ting, som har drevet Novo Nordisk succes frem.

For det første satsede Novo Nordisk helt rigtigt på ikke at fortsætte med at udvikle nye piller, der kunne behandle diabetes, som mange andre medicinalvirksomheder ellers satsede på. I stedet valgte Novo har bruge alle sine kræfter på at videre udvikle sin spidskompetence: Udvikling af insulin.

Det vidste sig at være et klogt træk, fordi antallet af mennesker, der fik konstateret, diabetes kun voksede og voksede – og det vil det fortsætte med.

- Markedet for insulin er nærmest uendeligt. Det går kun op og op. Det er end ikke tæt på at toppe, siger insulin-ekspert David Nathan fra Massachusetts Generel Hospital til Forbes.



For det andet har Novo Nordisk satses rigtigt på brugervenlige insulinindsprøjtninger. Novo Nordisk er ifølge Forbes langt foran sine konkurrenter med sine præfyldte diabetespenne, der hurtigt og effekt kan bruges modsat de traditionelle diabetessprøjter.

Det er et par år siden, at det lykkedes Novo Nordisk at blive førende inden for salg af insulin på det amerikanske marked, da man overhalede det gamle hæderkronede amerikanske Eli Lilly, der ellers var førende i flere årtier på det amerikanske marked. I dag sælger Novo Nordisk for 2,9 mia. dollars i USA.  

Læs hele artiklen i Forbes her.