Novo-rivals salgsfiasko giver milliardnedtur for dansk biotekhåb

Novo Nordisks store konkurrent Sanofi kan slet ikke få gang i salget af nyt diabetesmiddel. Det koster dyrt for det danske biotekselskab Zealand Pharma.

Biotekselskabet Zealand Pharma er kommet i gevaldig modvind, og på bare én måned har det kostet aktionærerne 1 mia. kr., skriver Finans.

Hovedårsagen bag den kursmæssige deruote er, at den franske partner Sanofi slet ikke har kunnet finde vinderformlen for diabetesmidlet Soliqua, som Zealand Pharma modtager royalty-betalinger fra. Det var ellers det middel, der var set som en grundsten i Novo-rivalens forsøg på et stort diabetescomeback.

»Som direktør er en af mine vigtigste opgaver at skabe værdi for vores aktionærer, så jeg kan ikke lide at se vores aktiekurs gå den forkerte vej,« siger Britt Meelby Jensen, adm. direktør i Zealand Pharma.

Hos en af selskabets store aktionærer, Vækstfonden, understreger adm. direktør Christian Motzfeldt, at man er langsigtet investor og derfor ikke bruger »så frygteligt meget tid« på de kortsigtede udsving.

Sanofi har haft mere end svært ved at få gang i salget af Soliqua og endnu et diabetesmiddel, Adlyxin, der i dag stort set er uden betydning. Det lider Zealand Pharma under, fordi det danske biotekselskab modtager royalties af salget. I årets første ni måneder har Sanofi-salget af de to diabetesmidler blot givet Zealand Pharma 27,5 mio. kr. i kassen.

»Kortsigtet er det selvfølgelig altid skuffende med en sådan kursreaktion, men det er et resultat af, at få investorer har solgt kraftigt ud af aktien,« siger Peter Benson, ledende partner i storaktionæren Sunstone Capital, til Finans. Han understreger, at det sandsynligvis ikke er langsigtede investorer som hans egen venturefond, der har solgt ud.

Salget af de to diabetesmidler blev tidligere i 2017 blandt analytikerne spået til at kunne sælge for omkring 1,5 mia. euro allerede i 2020. Det ser i dag svært ud, men lykkes det, triller der altså mere end 1 mia. kr. ned i Zealand Pharmas kasse.