Novo-rivals kopigodkendelse giver ingen store rystelser i markedet

Franske Sanofis godkendelse fra de amerikanske sundhedsmyndigheder af kopiproduktet Admelog vil ikke skabe rystelser på diabetesmarkedet, der kan sammenlignes med Eli Lillys godkendelse af en kopi af det langtidsvirkende insulin Lantus, der i dag er det bedst sælgende i verden.

Arkivfoto: Franske Sanofis godkendelse fra de amerikanske sundhedsmyndigheder af kopiproduktet Admelog vil ikke skabe rystelser på diabetesmarkedet, der kan sammenlignes med Eli Lillys godkendelse af en kopi af det langtidsvirkende insulin Lantus, der i dag er det bedst sælgende i verden. Fold sammen
Læs mere
Foto: ERIC PIERMONT

Sådan lyder vurderingen fra den schweiziske storbank UBS i en analyse ifølge Bloomberg News.

Banken skriver, at det amerikanske marked for korttidsvirkende insulin er hårdt delt op mellem danske Novo Nordisk og amerikanske Eli Lilly, og at de to selskabers store markedsandele er med til at sikre lave nettopriser.

»Nytilkomne, brandede eller kopier, kan ikke tilbyde nettopriser, der er konkurrencedygtige nok til at bryde de eksisterende eksklusive kontrakter og flytte stor volumen inden for dette område,« skriver UBS ifølge nyhedsbureauet.

Sanofi fik i september en markedsføringstilladelse til kopiproduktet fra de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, men den blev givet under betingelse af, at eventuelle patenttvister blev afklaret.

De sidste betingelser er nu opfyldt, da Eli Lilly i slutningen af oktober bekræftede, at det ikke kommer til at køre en patentsag mod den franske konkurrent.

Dermed blev vejen til en lancering af Admelog kortere for det franske selskab. Eli Lilly samt Novo Nordisk dominerer den del af markedet for diabetesmedicin med produkterne Humalog og Novolog.

Novo Nordisk-aktien stiger 1,1 pct. til 333,40 kr. tirsdag omkring middagstid.