Novo-rival vender tilbage til stærk vækst

Amerikanske Eli Lilly, der er en stor konkurrent til Novo Nordisk på insulinmarkedet, leverede tocifret vækst i salget af sit bedst sælgende insulin, Humalog, i andet kvartal.

Foto: JEAN-FRANCOIS MONIER

Omsætningen af Humalog steg med 11 pct. til 700,1 mio. dollar på verdensplan. Det er et stykke over analytikerforventningerne om et salg på 682,7 mio. dollar ifølge Bloomberg News. I USA steg salget af Humalog, der konkurrerer med Novos Novolog, med hele 17 pct. til 413,1 mio. dollar.

Udviklingen er væsentligt bedre end i første kvartal. Her faldt Eli Lillys salg af Humalog med 1 pct. i USA, hvilket blev forklaret med ændrede indkøbsmønstre hos grossister, det vil sige lagernedbringelser, som også Novo Nordisk og Sanofi senere viste sig at være ramt af.

Udviklingen i USA i andet kvartal har ifølge Eli Lilly været drevet af voksende efterspørgsel.

Salget af Humalog uden for USA steg med 4 pct. til 287 mio. dollar. Ligesom i første kvartal var der tale om øgede volumener. Desuden bidrog prisstigninger til kvartalets vækst.

Salget af Eli Lillys humane insulin, Humulin, steg med 8 pct. til 352,4 mio. dollar. Analytikere havde ventet en omsætning på 337 mio. dollar. I USA steg salget af Humulin med 15 pct. til 181,7 mio. dollar, mens salget uden for USA steg med 1 pct. til 170,7 mio. dollar.

/ritzau/FINANS