Novo-rival skuffer med regnskab - nye meldinger om prispres

Det amerikanske medicinalselskab Eli Lilly fastholder indtjeningsforventningerne efter tredje kvartal, der ellers bød på et resultat i underkanten af forventningerne.

Salget af Eli Lillys hurtigtvirkende insulin Humalog, der konkurrerer med Novos tilsvarende insulin, Novolog, skuffer analytikerne markant og er ifølge Lilly selv især ramt af lavere priser på det amerikanske marked. Fold sammen
Læs mere
Foto: FABIAN BIMMER

Salget af Eli Lillys hurtigtvirkende insulin Humalog, der konkurrerer med Novos tilsvarende insulin, Novolog, skuffer analytikerne markant og er ifølge Lilly selv især ramt af lavere priser på det amerikanske marked.

På de overordnede linjer leverede Eli Lilly en justeret indtjening per aktie på 0,88 dollar i tredje kvartal, hvilket var en bid under analytikerforventningen om et resultat på 0,96 dollar ifølge Bloomberg News.

Salget af Eli Lillys væsentligste diabetesprodukter, det hurtigtvirkende insulin Humalog og GLP-1-midlet Trulicity, landede på henholdsvis 640,8 mio. dollar og 243,6 mio. dollar i tredje kvartal.

For Humalog var det markant under analytikerestimat på 737,8 mio. dollar ifølge Bloomberg News, mens salget af Trulicity var en del nærmere forventningerne om et salg på 248,8 mio. dollar.

Salget af Humalog faldt med 9 pct. på verdensplan og med hele 14 pct. i USA, hvor omsætningen udgjorde 378,8 mio. dollar.

Udviklingen i USA var ifølge Eli Lilly drevet af lavere priser, hvilket blev delvist opvejet af øget efterspørgsel.

- Reduktionen i de realiserede priser i tredje kvartal inkluderer også ændringer i estimaterne for rabatter og refusioner, skriver Lilly i regnskabet.

Salget af Trulicity var drevet af vækst i det amerikanske marked for GLP-1-medicin samt en øget andel af det marked, skriver Lilly.

For hele 2016 venter medicinalselskabet fortsat et resultat på 3,50-3,60 dollar per aktie, mens selskabet løfter forventningerne til omsætningen til intervallet 20,8-21,2 mia. dollar fra tidligere 20,6-21,1 mia. dollar.