Novo-rival overrasker negativt med insulinsalget

Amerikanske Eli Lilly, der er en stor konkurrent til Novo Nordisk på markedet for diabetespræparater, leverede en negativ overraskelse, når det kom til salget af diabetesmidler i første kvartal.

Foto: FREDERICK FLORIN. Amerikanske Eli Lilly, der er en stor konkurrent til Novo Nordisk på markedet for diabetespræparater, leverede en negativ overraskelse, når det kom til salget af diabetesmidler i første kvartal.
Læs mere
Fold sammen

Amerikanske Eli Lilly, der er en stor konkurrent til Novo Nordisk på markedet for diabetespræparater, leverede en negativ overraskelse, når det kom til salget af diabetesmidler i første kvartal.

Salget af det hurtigtvirkende insulin Humalog faldt til 606,3 mio. dollar på verdensplan og skuffede dermed klart i forhold til analytikerforventningerne, som lød på 730,1 mio. dollar ifølge estimater indsamlet Bloomberg News. I første kvartal sidste år solgte Humalog for 684 mio. dollar.

I USA faldt salget af Humalog med 14 pct. til 361,6 mio. dollar, og Eli Lilly forklarer omsætningsnedgangen med et fald i salgspriserne, som ifølge selskabet dog ikke vil fortsætte året ud. Salget af Humalog uden for USA dalede med 7 pct. til 244,7 mio. dollar - primært forklaret med et ugunstigt valutamarked.

- I første kvartal 2016 faldt det globale salg af Humalog med 11 pct. sammenlignet med første kvartal 2015. Salget i USA faldt med 14 pct. til 361,6 mio. dollar, drevet af lavere priser og delvist modvirket af løftet efterspørgsel. Faldet i priserne, som blev oplevet i første kvartal, kan henføres til ændringer i rabatestimater, skriver Eli Lilly i regnskabet for første kvartal.

- Selskabet forventer ikke, at denne trend fortsætter gennem hele året, fortsætter medicinalselskabet.

For diabetesmidlet Trulicity, der konkurrerer med Novos Victoza, opgøres salget til 143,6 mio. dollar i første kvartal. Det var en smule bedre end ventet blandt analytikerne, der havde ventet et salg på 139,3 mio. dollar.

Salget af Eli Lillys humane insulin, Humulin, steg med 13 pct. i kvartalet til 356,4 mio. dollar fra 315,7 mio. dollar i første kvartal sidste år.

Salget af diabetespillen Jardiance, der sidste år ganske bemærkelsesværdigt viste sig at reducere hjerte-kar-risici, er desuden for første gang opgjort selvstændigt. Lilly solgte for 38,2 mio. dollar af midlet i de første tre måneder af i år, mens analytikerne havde regnet med et salg på 40 mio. dollar ifølge Bloomberg News.

Siden Eli Lillys bemærkelsesværdige studie har også Novo Nordisk kunne påvise en nedsættelse af hjerte-kar-risici hos patienter, der behandles med GLP-1-analogen Victoza. Det blev fremført i foreløbige resultater fra det massive Leader-studie, hvor fra der endnu ikke er fremlagt endelige data.