Novo Nordisks vækst køler af

Den danske medicinalgigant Novo Nordisk kan ikke længere prale af tocifret vækst i det ene kvartal efter det andet. Første kvartal 2014 bød på en salgsvækst på blot to procent målt i danske kroner. Udfordringer i USA er hovedforklaringen.

Foto: JEAN-FRANCOIS MONIER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Novo Nordisks række af kvartaler med tocifret salgsvækst er endegyldigt brudt med en salgsvækst på to pct. målt i danske kroner og syv pct. målt i lokal valuta.  Det er den laveste vækst den danske diabetesspecialist har fremvist i ti år.

Novo Nordisk nedjusterer på den baggrund sine forventninger til salgsvæksten fra tidligere 8-11 pct. til nu 7-10 pct. for resten af året efter det skuffende salg i første kvartal.

Selskabet fastholder til gengæld forventningerne til væksten i driftsindtjeningen på omkring ti pct. Driftsindtjeningen voksede 15 pct. i lokal valuta og otte pct. i danske kroner til otte milliarder kr. i årets første tre måneder.

»Vi er glade for at kunne fastholde vores forventninger til væksten i resultat af primær drift for 2014 trods en udfordrende start på året og lavere forventninger til salgsvæksten,« siger adm. direktør Lars Rebien Sørensen i en udtalelse i forbindelse med kvartalsregnskabet.

Salget af diabetesmidler og blødermedicin udgjorde 20,3 mia. kr.



Nordamerika var den største bidragyder og tegnede sig ifølge Novo Nordisk for 45 pct. af væksten opgjort i lokale valutaer, fulgt af International Operations og Region Kina, som bidrog med henholdsvis 27 pct. og 24 procent.

Hovedparten af væksten stammer fra moderne insulin og diabetesmedicinen Victoza.

Det er især det amerikanske marked, der driller for Novo Nordisk.

»Salgsvæksten var negativt påvirket med omkring fem procentpoint, primært som følge af et delvist tilskudstab hos en stor såkaldt »pharmacy benefit manager«, generisk konkurrence til Prandin og ændringer i lagerniveauet i grossistleddet, alt i USA, samt påvirkningen fra en række forhold af engangskarakter i første kvartal af 2013,« hedder det i regnskabsmeddelelsen.

Men også også de makroøkonomiske forhold på en række vækstmarkeder inden for International Operations giver problemer. Salget af diabetesmedicin steg således med seks pct. opgjort i lokal valuta, hvilket er betydeligt mindre end tidligere. På grund af valutakursuro faldt salget i International Operations målt i danske kroner med hele ni pct. Det er især agentinske peso, russiske rubler og den tyrkiske lira, der volder medicinalkoncernen hovedbrud.

At Novo Nordisks salg køler en smule af kommer ikke som den store overraskelse.

Ifølge Børsens onsdagsudgave var det ventet, at Novo Nordisks vækst ville gå ned i gear og lande i det encifrede spektrum. Vurderingen var baseret på forventninger hos Novo Nordisks største enkeltinvestor PFA.

Også Sydbanks analytiker Søren Løntoft Hansen havde forudset, at væksten ikke ville blive imponerende i 1. kvartal. Han havde forudset en vækst på 4,8 pct. i kvartalet.