Novo Nordisks nye insulin får en god start i USA

Tresiba, der skal være grundstammen i den fremtidige forretning, solgte for 545 millioner på verdensplan.

Tresiba, der skal være grundstammen i den fremtidige forretning, solgte for 545 millioner på verdensplan. Fold sammen
Læs mere
Foto: POOL
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Novo Nordisks nye insulinflagskib, Tresiba, er kommet godt fra start på verdens største og mest lukrative marked for diabetesbehandling, USA.

Insulinet solgte for 545 millioner kroner i første kvartal på verdensplan - mere end en fordobling i forhold til sidste år.

»I USA, hvor Tresiba blev lanceret bredt i januar 2016, er de første tilbagemeldinger fra patienter og receptudskrivere lovende, og produktet har opnået bred dækning på indkøbsorganisationernes lister over anbefalede lægemidler,« skriver Novo Nordisk i sit regnskab for årets tre første måneder.

Kigger man på USA som marked for alle Novo Nordisks produkter, stod det for omkring halvdelen af omsætningen og 64 procent af den vækst, der er opnået år til år.

»Tresiba har fået en pæn start på det amerikanske marked. Ikke mindst set i lyset af, at det er prissat lidt over verdens mest solgte præparat, Lantus, og at Novo Nordisk ikke er villig til at give store rabatter,« siger Søren Løntoft Hansen, Novo Nordisk-analytiker hos Sydbank.

Novo Nordisk

I mio. kr. 1. kvt. 2016 1. kvt. 2015 Ændr.
i pct.
Omsætning 27.212 25.200 8%
Driftsresultat 12.309 13.857 -11%
Nettoresultat 9.455 9.876 -4%
Egenkapital 37.284 32.108 16%
Antal ansatte 41.571 39.062 6%
Overskudsgrad 45,2 pct. 55 pct.

Samlet omsatte Novo Nordisk for 27,2 milliarder kroner i årets tre første måneder, en stigning på otte procent. Omsætningen blev, efter at alle regninger var betalt, til et nettoresultat på 9,5 milliarder kroner.

Salget af diabetesbehandling var en smule under pres, da der blev givet rabatter i USA. Det blev dog nogenlunde opvejet af salget af blandt andet væksthormon.

På resultatsiden er det et uvant fald for Novo Nordisk, der oplever valutamodvind og bruger flere penge på salg og distribution.

Ikke mindst i USA, hvor man er i gang med at lancere Tresiba samt midlet Saxenda mod fedme.

Novo Nordisk nedjusterer på grund af valutaen sine forventninger til hele 2016 målt i danske kroner. Forventningen til året i lokale valutaer er uændret fem-ni procent.