Novo Nordisk vil vende prispres til prisfest med digitalisering

Novo Nordisk har indgået en partnerskabsaftale med den amerikanske tech-virksomhed Glooko. Det er seneste træk i forsøget på at vende prispres til prisfest på diabetesmarkedet ved hjælp af omfattende digitalisering.

Til venstre: Christian Kanstrup, SVP, Strategy, Access & Marketing. (PR-foto)
Læs mere
Fold sammen

Novo Nordisk kæmper en indædt kamp med konkurrenterne Sanofi og Eli Lilly om at indtage førepositionen på det nye, digitaliserede diabetesmarked, som er under udvikling.

Digitaliseringen og den tilhørende indsamling af data om, hvordan Novo Nordisks diabetesmedicin virker på patienterne ude i virkeligheden, skal ikke kun gøre livet lettere for patienterne, men også sikre, at Novo Nordisks kan vende det prispres, selskabet i øjeblikket oplevere fra betalere i blandt andet USA, til en fornyet prisfest.

Det nyeste træk er en samarbejdsaftale med den amerikanske techvirksomhed Glooko om at udvikle app-baserede platforme og indsamlet og analysere data fra de patienter, som bruger selskabets diabetesmedicin.

Aftalen skal kombinere Novo Nordisks store viden om diabetes med Glookos digitale platforme og ekspertise inden for indsamling og analyse af data.

»Målet med aftalen er, dels at sikre, at patienterne får en bedre behandling og bedre kontrol med deres diabetes, dels at få indsamlet og analyseret data om, hvordan Novo Nordisks diabetesbehandling fungerer i virkeligheden,« siger Christian Kanstrup, der er senior vice president for strategi, markedsadgang og marketing hos Novo Nordisk.

Christian Kanstrup, der overtog det vigtige ansvarsområde fra koncerndirektør Jakob Riis i efteråret i forbindelse med omstruktureringer i Novo Nordisks topledelse. Han refererer i dag direkte til Novo Nordisks nye topchef Lars Fruergaard.

Novo Nordisk tog for alvor skridtet ind i den digitale verden i slutningen af 2015, da selskabet indgik en samarbejdsaftale med IBM om at bruge IBMs kunstigt intelligente supercomputer Watson til at bygge systemet bag en digitalisering af Novo Nordisks diabetesbehandling.

Glooko skal på sin side designe de platforme, der skal sikre den direkte dialog med patienter, læger og de myndigheder og forsikringsselskaber, der betaler for diabetesmedicinen.

Realtids-oplysninger til betalerne

Selvom det ifølge Christian Kanstrup er patienterne og lægerne, der er i centrum, lægger han dog heller ikke skjul på, at hele digitaliseringen af Novo Nordisks diabetesbehandling er vigtig som modsvar mod det prispres, der har ramt selskabet på indtjeningen og sat sig dybe spor i aktiekursen det seneste års tid.

Når indkøbere og forsikringsselskaber i USA i dag skal overbevises om, at de skal betale en ekstra høj pris for Novo Nordisks diabetesmedicin, stiller de sig ikke længere tilfredse med alene at træffe deres beslutninger på baggrund af oplysninger fra de medicinforsøg, Novo Nordisk har lavet i medicinforsøg. Forsøgene foregår under meget kontrollerede former i et setup, som er lavet til at leve op til myndighedernes krav.

Betalerne vil derimod have bevis for, at behandlingen virker på den enkelte patient i virkeligheden. Det er oplysninger, som betalerne også selv er gået i gang med at indsamle. F.eks. har den store indkøbsorganisation Scripp allerede et samarbejde med Novo Nordisks nye partner, Glooko.

»Vi bruger allerede i dag data, som vi indsamler i virkeligheden, i vores dialog med betalerne. Men det her bliver endnu en måde at indsamle data på, men nu i realtid. At kunne indsamle den type data og bruge dem bliver stadig vigtigere. Verden har ændret sig radikalt. Det har vi allerede set, når det gælder udformningen af de medicinforsøg, som myndighederne kræver. Og det gælder nu også når vi skal indsamle data til at overbevise betalerne med,« siger Christian Kanstrup.

Kapløb med konkurrenterne

For Novo Nordisk er der tale om et kapløb med konkurrenterne om at få lave de bedste løsninger hurtigst muligt. Både Sanofi og Eli Lilly arbejder også på højtryk med digitalisering i samarbejde med forskellige partnere.

»For os handler det om at lave den bedste og klarest differentierede løsning, så vi kan plukke den fulde værdi af digitaliseringen ud,« siger Christian Kanstrup.

Glooko blev etableret i 2010 med den indisk fødte iværksætter, investor og elektroingeniør Yogen Dalal som medstifter. Yogen Dalal, der er et kendt teknologinavn i Silicon Valley, havde fået stillet diagnosen diabetes, og det inspirerede ham til at etablere et selskab, hvis formål er at gøre livet lettere for diabetikerer og sikre dem bedre behandling ved indsamling af og smart brug af data om diabetespatienter.

»Glukos partnerskab med Novo Nordisk sigter mod at udstyre patienter i tocifrede millionantal med digitale værktøjer til nemmere at styre deres diabetes,« udtaler adm. direktør i Glooko, Rick Altinger, i forbindelse med annonceringen af samarbejdet, som har ser frem til.

Samarbejdet er ikke ekslusivt. Det betyder, at både Novo Nordisk og Glooko kan indgå lignende aftaler med andre virksomheder.

Mange bejlere til Novo Nordisk

I dag hører Glooko til blandt de førende virksomheder, når det gælder udvikling af platforme og indsamling af data fra diabetikere. Og det er netop derfor, Novo Nordisk har valgt virksomheden som samarbejdspartner blandt mange bejlere.

»Der er mange virksomheder derude, som har udviklet apps og løsninger til at indsamle data om diabetikere. Barrieren for at udvikle en app er meget lille. Der findes i dag omkring 2.000 diabetesapps, men der er ikke mange af dem, der er succesfulde. Vi har valgt Glooko, fordi selskaber er et af de absolut førende på området,« siger Christian Kanstrup.

I løbet af kort tid planlægger Novo Nordisk og Glooko at lancerer en fælles app i et forholdsvis simpelt design på det amerikanske marked for at komme i gang, men på længere sigt er det meningen, at der skal mere avancerede løsninger på markedet, og at de skal lanceres i under Novo Nordisks brand.

»I næste niveau skal vi have linket Glookos platformsteknologi til det system for indsamling af data og de algoritmer, vi er ved at udvikle til at analysere data, sammen med IBM Watson Health. Men først skal vi have noget ud, som kan gavne patienterne her og nu, og så skal vi have platformen integreret med de avancerede løsninger,« siger Christian Kanstrup.

Udover samarbejdet med IBM om kunstig intelligens og Glooko om platforme, arbejder Novo Nordisk også intensivt på at udvikle insulinpenne med sensorer, som kan lette indsamlingen af data, ligesom håber, at kunne integrerer patienternes blodsukkermålingen og andre sundhedsdata i en samlet løsning.