Novo Nordisk vil rustet nødlidende Biopharm-division

Blødermidler og hormonterapi til kvinder ligger normalt uden for Novo Nordisks kerneforretning, men fylder godt en femtedel af omsætningen. Området er under stort pres blandt andet på grund af øget konkurrence, hvilket har fået topchef i Novo Nordisk, Lars Fruergaard Jørgensen, til at stramme grebet om den kritiske division.

Lars Fruergaard Jørgensen, Novo Nordisk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Det skriver dagbladet Børsen.

Flere konkurrenter har gjort deres indtog på Biopharm-markedet, hvilket presser Novo Nordisk. Blandt andet risikerer medicinalkæmpen at få halveret sit salg på blødermidlet Novoseven på 10 mia. kr., når rivalen Roche lancerer sit nye lægemiddel i 2017.

Den negative væksttendens, der lurer i horisonten, skal vendes ved egen kraft og gennem opkøb.

I 2016 solgte biopharm for 22,8 mia. kr., hvor godt halvdelen af salget blev hentet i USA. Selv om produktet Novoeight har klaret sig godt i USA, er det ikke tilstrækkeligt. Derfor vil man søge mod nye markeder.

- I Kina sælger vi ikke Biopharma, men der er også patienter, som har brug for vores produkter, så vi prøver at få vores portefølje ind på det kinesiske marked, siger Lars Fruergaard Jørgensen til dagbladet Børsen.

Ifølge topchefen skal der slækkes på kravene om at få adgang til hele verden, når Novo Nordisk indgår licensaftaler. I enkelte tilfælde vil han nøjes med at købe adgang til områder, hvor selskabet står i en særlig god styrkeposition.

Derudover vil Novo Nordisk tage på opkøbstogt med milliarder i bagagen, der skal sikre langsigtet vækst.