Novo Nordisk vil fastholde CSR-profil uden frontfigur

Med Lise Kingos exit fra Novo Nordisk, mister selskabet sit CSR-ansigt udadtil. Nu skal vi bedømmes på vores handlinger, siger Lars Rebien Sørensen.

Novos topchef Lars Rebien Sørensen Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lise Kingo har hidtil været Novo Nordisk ansigt udadtil, når det handler om virksomhedens CSR-arbejde og arbejdet med den tredobbelte bundlinje.

Selvom der ikke umiddelbart er nogen i koncernledelsen, der kommer til at overtage Lise Kingos rolle på det område, er der ikke tale om en nedprioritering af CSR og den tredobbelt bundlinje, forsikrer topchef i Novo Nordisk, Lars Rebien Sørensen.

»Hensynet til den tredobbelte bundlinje er et generelt ledelsesansvar i alle dele af organisationen. Det giver næsten sig selv, fordi det er indskrevet i Novo Nordisks forretningsorden, og vi har en række forskellige ekspertkomitéer, der arbejder med politikker, holdninger og guidelines på området,« siger Lars Rebien Sørensen.

»Det er rigtigt, at Lise Kingo har stået som rollemodel på området, og at hun har været dygtig til at i talesætte emnet. Men fremadrettet vil jeg gerne have, at det er Novo Nordisks aktiviteter og gerninger, der profilere virksomheden på området. At vi bliver set på basis af det, vi gør,« siger Lars Rebien Sørensen.

Novo Nordisk meddelte sent mandag aften, at Lise Kingo fratræder som koncerndirektør som følge af ledelsesændringer i topledelsen.

Hovedparten af Lise Kingos arbejdsopgaver bliver overtaget af andre i koncernledelsen og tilbage var ifølge Lars Rebien Sørensen et tilbud til Lise Kingo om at fortsætte arbejdet med CSR og den tredobbelte bundlinje i en stilling uden for direktionen.

Det takkede Lise Kingo nej til, og satser nu i stedet på en karriere organisations- og tænketankverdenen.

Med ændringerne i koncernledelsen spredes Lise Kingos hidtidige arbejdsopgaver ud i tre.

Ansvaret for HR eller "corporate people og organisationen" overgår til Lars Fruergaard Jørgensen, der i forvejen har ansvaret for IT og kvalitetssikring hos Novo Nordisk.

Corporate Stakeholder Engagement, som handler om at sikre opbakning til virksomheden fra centrale aktører, som patientforeninger, læger og græsrodsorganisationer, overgår til Jakob Riis, der i forvejen er øverst ansvarlige for marketing hos Novo Nordisk.

Og endelig flytter det overordnede ansvar for kommunikation over til Lars Rebien Sørensen. Kommunikation er et område, Rebien længe har ønsket at tage under sine vinger.

»Det er et bevidst valg. Kommunikation er en meget vigtig del af de beslutninger, vi træffer i koncernledelsen og de enkelte koncerndirektører har efterhånden så store områder under sig, at de har brug for deres egne kommunikationsansvarlige. Derfor er det naturligt at samle det overordnede ansvar hos mig. De sidste 15 år har vores kommunikationschef Mike Rulis i øvrigt også fungeret som direktionssekretær, hvilket har været en ret praktisk ordning,« siger Lars Rebien Sørensen.

Ændringerne er trådt i kraft med øjeblikkelig virkning.