Novo Nordisk: Stort potentiale i Indien

Kun een ud af 30 indiske diabtikere modtager behandling. Det efterlader et potentielt marked op mod 32 mio. patienter i landet, vurderer Novo Nordisk Indias administrerende direktør, Melvyn Oscar D'Souza, ifølge den indiske publikation Express Pharma.

Og markedsvæksten er højere end den globale vækst.

- Ifølge undersøgelser i 2006 vurderes diabetesmarkedet i Indien til 1236 crore rupies med en vækst på 16 pct. Det globale marked i 2005 estimeres til 18,6 mia. doller med en vækst på 11,5 pct. siger Melvyn Oscar D'Souza.

Crore er et speciel indisk målesystem, og en crore svarer til 10 mio. Dermed kan 1236 crore rupies opgøres til knap 2,8 mia.

dollar.

Novo Nordisk har en klar lederposition på det indiske diabetesmarked, og i udviklingslandene generelt via forretningsenheden International Operations.

- Vi er en markant vækstmaskine inden for Novo Nordisk. Og vi sidder med et enormt potentiale, lød der fra Jesper Høiland, der er chef for International Operations på diabeteskoncernens kapitalmarkedsdag i oktober sidste år.

Novo Nordisks International Operations sidder på ca. 60 pct.

af diabetesmarkedets målt i volumen og mere for så vidt angår omsætningen i Asien, Afrika og Latinamerika.

RB-Børsen