Novo Nordisk opjusterer efter stærkt halvår

Foto: Søren Bidstrup. Lars Rebien Sørensen, direktør i Novo Nordisk, har netop leveret en fremragende regnskab for medicinalkoncernen, der opjusterer sine forventninger til resten af året.
Læs mere
Fold sammen

Novo Nordisk har netop præsenteret sit halvårsregnskab for årets første seks måneder i vanlig topform. Selskabets resultat af den primære drift steg med hele 57 pct. i forhold til 2014 til 26,3 milliarder kroner.

Salget af NNIT og den gunstige valutakurs spiller dog kraftigt ind her, og opgjort i lokal valuta og uden salget af IT-selskabet steg resultaet af primær drift med 16 pct.

»Vi er tilfredse med de resultater, Novo Nordisk har opnået i første halvår af 2015, hvor det fortsat har været Victoza og Levemir, der drev salgsvæksten,« siger administrerende direktør, Lars Rebien Sørensen i forbindelse med regnskabet.

Novo Nordisk

I mio. kr.2. kvt. 20152. kvt. 2014Ændr.
i pct.
Omsætning52.25941.97225%
Driftsresultat26.33916.76657%
Nettoresultat18.21913.45235%
Egenkapital39.11136.6617%
Antal ansatte39.65840.226-1%

De gode resultater fra Danmarks mest væridfulde selskab har gjort, at Novo Nordisk nu opjusterer sine forventninger for hele år 2015. Tidligere forventede man, at det primære driftsresultat ville vokse med 17 pct., men det har man nu justeret to procentpoint op til 19 procents vækst. Og det er vel at mærke uden den ellers gunstige valutaeffekt.

Set på kvartalet issoleret set, så rammer Novo Nordisk nogenlunde analytikernes forventninger. Kvartalets nettoresultat endte på 8,3 milliarder kroner med en omsætning på 27 milliarder og et driftsresultat på 12,4 milliarder kroner.

Inden regnskabet havde Ritzau Estimates indsamlet estimater fra 13 Novo-analytikere, og her lød forventningen til medicinalselskabet på 27 milliarder kroner i omsætning, et driftsresultat på 11,7 milliarder kroner og en bundlinje på 8,1 milliarder kroner.

Salget af insulinprodukter ligger dog en smule under forventningerne. Her havde de 13 Novo-analytikere estimeret et salg på 21,5 milliarder kroner, men det blev en smule lavere: 21,2 milliarder kroner. Det var især storsælgeren Levemir, der skuffede en smule og endte med et salg på et par hundrede millioner under forventningerne. Dette blev dog opvejet af Novos guldmiddel for de seneste par år, Victoza, der mere end kompencerede for Levemirs umødte forventninger.

TV: Novo Nordisk opjusterer