Novo Nordisk og Coloplast er årets vindere på C20

Medicinalkoncernen Novo Nordisk og medicoselskabet Coloplast bliver kåret som årets vindere på C20 af Økonomisk Ugebrev.

Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kursen på aktierne i Novo Nordisk og Coloplast løb fra konkurrenterne i 2010. Ifølge Økonomisk Ugebrevs årlige rating af C20-selskaber kommer Coloplast med Lars Rasmussen og Novo Nordisk med Lars Rebien Sørensen i spidsen ud af 2010 som ”suveræne vindere”.

Ugebrevets opgørelse tager udgangspunkt i en sammenligning af aktiekursudviklingen i de enkelte C20-selskaber med deres respektive nære konkurrenter, hvilket typisk er store udenlandske børsnoterede selskaber.

I Novo Nordisk tilfælde står sammenligningen med de to store konkurrenter på diabetesområdet, franske Sanofi-Aventis og amerikanske Eli Lilly. Novo Nordisks aktiekurs er steget med hele 84 pct. i 2010 efter, at selskabet har taget markedsandele på en række vigtige markeder, forbedret profitmarginerne betydeligt og haft succes med lanceringen af diabetes 2-midlet Victoza.

Samtidig har Sanofi-Aventis og Eli Lilly været under pres – dog primært inden for andre forretningsområder end diabetes, som er et hastigt voksende marked – og deres aktiekurser er faldet med henholdsvis 17 og to pct.

Coloplast, der bliver sammenlignet med de tre amerikanske producenter af medicinsk udstyr, American Medica, Boston Scientific og Smith & Nephew, har også givet konkurrenterne baghjul.

Coloplasts kurs er steget med 60 pct. på et år, mens konkurrenterne har oplevet kursfald. Coloplasts succes tilskrives den nye ledelse bestående af Lars Rasmussen og Lene Skole.

På godt to år er det lykkedes Rasmussen og co. at forbedre indtjeningen kraftigt. Da Lars Rasmussen overtog lå EBIT-marginen på omkring 13, og den nye topchef meldte ud, at den skulle op på omkring 20. Det mål er indfriet i dag.

”Det var der ikke mange, der troede på dengang, men nu har han på kun to år præsteret at komme op på mere end 20 pct. i EBIT-margin,” siger aktieanalytiker Martin Parkhøi fra Danske Bank til Økonomiske Ugebrev.