Novo Nordisk lægger an til insulinlancering

Medicinalkoncernen Novo Nordisk vil inden for få uger få lov til at trykke på den knap, som får hele selskabet til at gå i lancerings-mode. I spidsen for den komplicerede operation står Jakob Riis. direktør for Global Marketing, der har gjort det så godt, at ingen vil blive overrasket, hvis han en dag afløser topchef Lars Rebien Sørensen.

Jakob Riis er direktør for global marketing i Novo Nordisk og dermed manden i centrum for lancering af nye produkter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I al ubemærkethed har den 46-årige Jakob Riis omformet marketingfunktionen i Novo Nordisk, så hans afdeling for Global Marketing og Medical Affairs i dag er en helt central del af Novo Nordisks kommercielle funktion.

I de fleste virksomheder er marketing traditionelt en særlig funktion eller et slags appendix til resten af virksomheden. Sådan var det også lidt forenklet, da Jakob Riis blev chef for afdelingen hos Novo Nordisk.

I 2005 havde marketingafdelingen ifølge Jakob Riis mere en vejledende funktion i forhold til markederne i modsætning til i dag, hvor marketingfunktionen er et centralt omdrejningspunkt for at få Novo Nordisks nye produkter på markedet og for, hvordan selskabet håndterer sin portefølje af produkter. Det er således Jakob Riis og hans folk, der står med hovedansvaret for lanceringen af den perlerække på seks til otte nye lægemidler, som Novo Nordisk - om alt går vel - lancerer frem mod 2016.

»Karrieremæssigt kan det godt være, at nogle vil sige, at jeg har haft det samme job i syv år, men jeg synes ikke, at årene har lignet hinanden særligt meget. Novo Nordisk har udviklet sig omkring mig, og funktionen, som jeg repræsenterer, har været igennem en ret kraftig udvikling på samme tid. I dag har vi faktisk ansvaret for at styre vores globale produktportefølje,« siger Jakob Riis, der ikke har noget imod at indrømme, at det er en centralisering af magten i virksomheden, som han har arbejdet aktivt for.

»Det er lidt svært at skrive mig selv helt ud af det. For det første er der sket en globalisering i den måde, farmamarkedet fungerer på, som har gjort, at vi har været nødt til at håndtere vores store produkter ens over hele verden. Det er en udvikling, der går i retning af central styring. Men det andet har selvfølgelig været, at jeg har set det og gerne villet det. Og at jeg har drevet det hårdt. Det skal da ingen hemmelighed være,« siger Jakob Riis, der af en af sine nærmeste medarbejdere bliver sammenlignet med Maximus i Russel Crowes skikkelse fra filmen Gladiator.

Læs hvorfor og se hele historien om Jakobs Riis vej mod toppen i Novo Nordisk i Berlingske Business søndag 16. december.

Se det klip fra Gladiator, som Novo Nordisks globale marketingfolk ser oftest i øjeblikket.