Novo Nordisk går reklameamok med nyt lægemiddel

Foto: Liselotte Sabroe. Det er ikke lovligt i Danmark, men i USA bliver der betalt enorme summer på tv-reklamer for lægemidler.
Læs mere
Fold sammen

Siden august har Novo Nordisk brugt omkring 100 mio. kr. på tv-reklamer i USA for at promovere diabeteskoncernens nyeste væksthåb Ozempic.

Det skriver Børsen.

Det er ikke lovligt i Danmark, men i USA bliver der betalt enorme summer på tv-reklamer for lægemidler. Alene i august brugte Novo Nordisk 14,9 mio. dollar (95,5 mio. kr.) på koncernens nyeste væksthåb. Reklamen blev lanceret sidst i juli, og Ozempic er i top fire over lægemidler, der bruges flest reklamepenge på i USA.

Novo Nordisk har indtil dags dato brugt 17,1 mio. dollar på reklamen, der er blevet vist 2200 gange på tv, og det beløb ventes at fortsætte op. De nye reklamer for Ozempic betyder nemlig, at koncernen ikke behøver bruge penge på forgængeren Victoza via tv. Siden januar har Novo Nordisk ifølge ispot.tv brugt 325 mio. dollar (2,1 mia. kr.) på tv-reklamer for Victoza.

Indtil videre er Ozempic kun lanceret i Nordamerika og Danmark, men Novo Nordisk er så småt i gang med den europæiske lancering, skriver avisen.

/ritzau/FINANS