Novo Nordisk formår ikke at imponere med nye data

Novo Nordisk har ikke kunnet give sig selv et stærkt salgsargument for midlet Victoza, vurderer analytiker.

Læs mere
Fold sammen

Et større studie af Novo Nordisks lægemiddel Victoza har ikke vist så stærke resultater, at det reelt kan stikke kniven i konkurrenterne.

Det vurderer Novo Nordisk-analytiker hos Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen.

Natten til tirsdag viste Novo Nordisk, at Victoza reducerer risikoen for hjerte-kar-relaterede komplikationer som slagtilfælde og hjerteproblemer med 13 procent og risikoen for død med 22 procent.

- Forventningerne til resultaterne var højere. Novo Nordisk havde allerede meldt ud, at Victoza vidste en statistisk signifikant forbedring af hjerte-kar sygdomme. Så jeg havde forventet bedre resultater, siger Michael Friis Jørgensen.

Victoza er en såkaldt GLP-1 analog, en klasse af diabetesmidler, som Novo Nordisk kickstartede med midlet. Siden da er flere konkurrenter kommet til, hvilket har sænket Novo Nordisks markedsandel.

- Det bliver ikke dette her, der ændrer på markedet. Men det kan hjælpe til, at Victoza beholder sin markedsandel på det niveau, hvor den er nu, siger Michael Friis Jørgensen.

Victozas markedsandel er faldet fra 62 procent til 52 procent. Det betød dog stadigvæk et salg på 4,6 milliarder kroner i de første tre måneder af 2016.

Samtidig er markedet for hele klassen af GLP-1 analoger i solid vækst. Her kan Novo Nordisks nye data hjælpe til at fastholde væksten og fastholde fokus på behandlingsmåden.

- Hidtil er Victoza blevet udskrevet på grund af sine gode effekter på stofskiftet, det vil sige blodsukkeret, vægt og blodtryk.

- Men nu kan man også sige, at det reducerer risikoen for det samlede endepunkt bestående af hjerte-kar-død, blodpropper i hjertet og slagtilfælde, siger Novo Nordisks forskningsdirektør Mads Krogsgaard Thomsen til Ritzau Finans.

/ritzau/