Novo Nordisk flyder ovenpå

Lars Rebien Sørensen, topchef i Novo Nordisk, har lagt to store sager bag sig og er optimist på både virksomhedens og egne vegne.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
Hvis den internationale krise kan sammenlignes med en tsunami, hvor Danmark sidder på en tømmerflåde, så befinder Novo Nordisk sig en redningsbåd på tømmerflåden med redningsvest.

Det billede bruger den danske medicinalkoncerns topchef Lars Rebien Sørensen, når han skal skildre, hvordan Novo Nordisk klarer sig under krisen.

»Vi må konkludere, at vi er relativt umærkede af krisen. Men det skaber en vis usikkerhed. Man skal forsøge at sikre sig, at man ikke har for mange udeståender hos selskaber, som ender med ikke at kunne betale. Den mere bizarre vinkel er, at vi har skullet være sikre på, hvilke banker vi satte vores penge i, så vi ikke tabte dem,« siger Lars Rebien Sørensen til Business Sørensen.

Klarer Novo Nordisk krisen pænt, så har Lars Rebien Sørensen på det seneste haft to større sager at kæmpe med: Dels Olie-for–Mad affæren, hvor virksomheden har indvilget i at betale 30 mio. kr. i konfiskation til Bagmandspolitiet, dels risikoen for at et nyt insulin-produkt fra konkurrenten Lantus kunne virke kræftfremkaldende. Det sidste ville kunne indvirke på den danske virksomhed.

»Den største frygt er patienternes sikkerhed,« understreget Lars Rebien Sørensen.

Begge kriser er indtil videre redet af, og Novo Nordisk-chefen foretrækker at kigge fremad. Lars Rebien Sørensen forudser, at ingen af problemerne vil få indvirkning på virksomhedens aktiekurs på længere sigt eller på evnen til at tiltrække medarbejdere.

Også på Danmarks vegne er Lars Rebien Sørensen optimistisk:

»Danmark har været på forkant i forsøget på at omforme samfundet til et videnbaseret samfund. Det betyder ikke, at der er brancher, der ikke er virkelig hårdt ramt, specielt inden for forarbejdningsindustrien, transportsektoren, byggebranchen og finanssektoren. Men på den lange bane tror jeg sådan set, at Danmark vil have en lige så god position, når vi kommer ud af krisen, som da vi gik ind i den.«



Læs hele interviewet i Business Søndag



Linkes til følgende artikel



http://www.business.dk/article/20090327/nyhedsmagasin/90326070/