Novo Nordisk erkender, at der vil gå »adskillige år«, før selskabet kan følge med efterspørgslen på Ozempic og Wegovy

Selvom Novo Nordisk bygger nye fabrikker for milliarder og har hyret underleverandører ind, må overvægtige i USA og diabetikere i Europa væbne sig med tålmodighed. Medicinalgiganten bliver nødt til at begrænse antallet af nye patienter i behandling i en årrække endnu.

Lars Fruergaard Jørgensen, topchef hos Novo Nordisk, har en stor udfordring: At følge med den vilde efterspørgsel efter selskabets populære vægttabsmedicin Wegovy og diabetesmedicinen Ozempic. Men det kan tage flere år, før der er balance mellem efterspørgsel og udbud. Niels Ahlmann Olesen/Berlingske

Interessen for Novo Nordisks vægttabsmedicin Wegovy og diabetesmedicin Ozempic ser ud til at være grænseløs. 

I hvert fald kunne Novo Nordisk torsdag morgen præsentere et tredjekvartalsregnskab, hvor salget voksede med 33 procent i årets første ni måneder, drevet alene af salget af Ozempic og Wegovy. Når året er omme, ventes salget at have rundet 200 milliarder kroner. Samtidig vokser Novo Nordisks driftsindtjening endnu mere, nemlig med 37 procent, og kan om alt går vel nærme sig 100 milliarder kroner, når året er omme.