Novo Nordisk er fremtidens vinder

Fremtidsvækst. Det globale marked for medicin vil næsten tredoble sin værdi til 7.200 mia. kr. i 2020, ifølge ny undersøgelse. Det danske medicinalselskab Novo Nordisk står stærkt på de markeder, der spås den største vækst, mens Lundbeck ligner en vingeskudt fugl.

Novo Nordisks forskere har gode muligheder for at få deres produkter ud på de nye vækstmarkeder i bl.a. Kina og Indien – hvor der vil blive større efterspørgsel på medicin de kommende år, vurderer PricewaterhouseCoopers og uafhængige analytikere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Novo Nordisk
Novo Nordisk udpeges som en af fremtidens vindere, når eksperterne kigger i krystalkuglen for at tegne et billede af fremtidens medicinalmarked.

Ifølge det internationale revisionshus PricewaterhouseCoopers (PWC) vil værdien af det globale marked for medicin næsten blive tredoblet på de næste 13 år.

Det amerikanske marked og de såkaldte E7-lande, der bl.a. dækker over Indien og Kina, vil opleve den største vækst i forbruget. Og det er markeder, hvor Novo Nordisk står stærkt, vurderer PWC og uafhængige analytikere.

»Der vil ske en ret voldsom vækst i markedet for medicinalprodukter de næste år, og det skyldes bl.a. den aldrende befolkning i den industrialiserede verden, hvor særligt USA spiller en stor rolle. Men det bliver i høj grad også E7-landene, der bliver de næste drivere, og det skyldes, at de generelt kommer til at have en væsentlig stigning i forbruget,« siger partner i PWC, Erik Todbjerg.

Femdobling af markeder
Ifølge undersøgelsen vil de såkaldte E7-lande, der spænder over Kina, Indien, Rusland, Brasilien, Mexico, Indonesien og Tyrkiet, opleve en eksplosiv vækst i medicinforbruget.

Fra at udgøre omkring otte pct. af det globale marked for medicin i 2004, vil de udgøre knap tyve pct. i 2020. Det svarer til en femdobling af de pågældende landes medicinalmarked til omkring 1.368 mia. kr. i 2020.

Det andet vigtige marked er fortsat USA. PWC vurderer, at deres markedsandel udgør 42 pct. af det globale marked. Denne andel står til at stige et par pct. i perioden.

Det betyder, at USA vil stå for omkring halvdelen af væksten, mens Europas betydning vil dale.

Flere eksperter vurderer, at Novo Nordisk står rigtig stærkt i kampen om at få del i væksten i det globale medicinalmarked, da de har en dominerende position og egen salgsorganisation på de vigtige markeder.

»Novo Nordisk er en klasse for sig selv. Diabetes er et af de områder, som er et klart fokusområde inden for livsstilsmedicin. Samtidig er de stærkt repræsenteret både i E7-markederne og i USA, hvor de har egen salgsorganisation – i modsætning til Lundbeck, der kun har en partner i USA,« siger Erik Todbjerg.

Denne holdning deles af flere analytikere, bl.a. i Handelsbanken.

50 pct. vækst i Kina
Novo Nordisk melder, at E7-landene står for 10 pct. af den samlede omsætning, der i 2006 landede på 38,7 mia. kr., og at der er en vækst på 25-30 pct. i salget til de syv lande.

Inden for fem år vil de fylde 15 pct. af omsætningen, vurderer Jesper Høiland, direktør for international operations hos Novo Nordisk:

»E7-landene er kendetegnet ved store befolkningsgrupper og stærk fremdrift, og det betyder, at de også er store markeder for os. Jeg regner med, at E7-landene vil være på vores top ti over lande med størst salg allerede inden for en tiårig periode.«

Han forklarer, at alene salget til Kina oplever en vækst på omkring 50 pct. og dermed vil runde to mia. kr inden udgangen af året. Det svarer til, at salget i Kina, hvor der er 40 mio. diabetikere, netop overstiger salget til Frankrig.

Indien er det land med flest diabetikere, men ifølge Høiland er markedet mindre, da langt færre af diabetikerne har råd til medicinen. Novo Nordisks salg til Indien stiger med vækstrater på 30 pct. og er på nuværende tidspunkt på under en halv milliard kr.

»Der er ingen tvivl i mit sind om, at det er østpå, at tingene sker. Det er der, hvor det virkelig går stærkt, og hvis du vil klare dig i forretningen, skal du klare dig på de markeder,« siger Jesper Høiland, der understreger, at udover fabrik i Kina og Brasilien er Novo Nordisk også tilstede med egen salgsorganisation i de syv højvækstmarkeder.

Hos analytikerkorpset er der ingen tvivl om, at Novo Nordisk står stærk på de hastigt voksende E7-markeder. Den anden store børsnoterede medicinalvirksomhed, Lundbeck, får derimod en nedadvendt tommelfinger.

»Novo Nordisk har fod på de markeder, især Indien og Kina. De er nr. 1 på de markeder, som de anser for at være vigtige. Lundbeck på den anden side er ikke etableret i de vækstmarkeder. De skulle til at bygge en salgsorganisation op i USA, men det gik de væk fra igen. Og de er slet ikke positioneret på samme måde som Novo i Asien,« siger Michael Novod fra Handelsbanken.