Novo: Mere end fem år før Saxenda bliver blockbuster

Der vil gå flere år, før Novo Nordisks fedmebehandlingsmiddel Saxenda bliver en blockbuster, hvilket betegner et medicinalprodukt med et årligt salg på over 1 mia. dollar. Produktet blev onsdag godkendt i Europa, efter at det tidligere har fået markedsføringstilladelse i USA.

Der vil gå flere år, før Novo Nordisks fedmebehandlingsmiddel Saxenda bliver en blockbuster, hvilket betegner et medicinalprodukt med et årligt salg på over 1 mia. dollar. Produktet blev onsdag godkendt i Europa, efter at det tidligere har fået markedsføringstilladelse i USA. ARKIVFOTO Fold sammen
Læs mere
Foto: PAUL ELLIS

Novo Nordisk holdt onsdag morgen en telekonference om den forestående lancering af Saxenda på det amerikanske marked, som her og nu betegnes som et lille, men voksende marked.

Den nuværende værdi det amerikanske marked for fedmebehandling estimerer Novo blot til 1 mia. kr., sammenlignet med diabetesmarkedet, der estimeres til 174 mia. kr., og selvom det er et marked, der skønnes vokse betydeligt de kommende år - ikke mindst som følge af de nye behandlingsmuligheder, så vil der formentlig gå en rum tid, før Saxenda runder milliarden i dollar - altså en blockbuster.

- Det bliver formentlig ikke på fem års sigt og så må vi se, hvordan tilskudsordningerne og markedspenetrationen dermed bliver, sagde Novo Nordisks finansdirektør, Jesper Brandgaard, på onsdagens telekonference.

Han fortalte også, at Novo Nordisk arbejder på at lancere Saxenda i USA så snart som muligt, og at koncernen er i færd med at opbygge et salgskorps inden for fedmebehandling. Fra start vil korpset omfatte 500 repræsentanter.