Novo kæmper for at fastholde japansk marked

Novo Nordisks tredjestørste marked hedder Japan. De senere år har selskabet oplevet benhård konkurrence og vigende salg, men selskabets landechef i Japan har optimismen i behold. Redningsplanken hedder Tresiba.

ARKIVFOTO. Fold sammen
Læs mere
Foto: EVERETT KENNEDY BROWN

Engang var Japan Novo Nordisks største udenlandske marked. Det japanske datterselskab, der netop har fejret 35 års jubilæum, slog både USA og Kina, når det handlede om salg af diabetesmidler, blødermedicin og væksthormoner. Sådan er det ikke længere.

Novo Nordisk har satset massivt på det amerikanske marked, der i dag udgør mere end halvdelen af medicinalselskabets samlede omsætning, og på Kina, som i dag er vokset fra Japan.

Imens har Novo Nordisk kæmpet med øget konkurrence inden for det største forretningsområde insulin og besvær med at få succesmidlet Victoza godkendt til en tilstrækkelig bred gruppe af diabetespatienter, til, at det for alvor kunne skubbe gang i væksten.

Fra 2012 til 2014 er Novo Nordisk samlede salg i Japan faldet med 26 pct. målt i danske kr. til 4,9 mia. kr. En stor del af faldet skyldes dog valutakurser, men ser man på væksten i lokalvaluta, er den negative tendens også klar. I 2012 faldt salget 1,5 pct. målt i lokal valuta. I 2013 var faldet 0,1 pct. og sidste år 0,8 pct.

Derfor har Novo Nordisk landechef i Japan gennem de seneste ti år, Claus Eilersen, haft nok at se til både med at forhandle med myndighederne og med at skære forretningen til. Men nu breder optimismen sig.

Novo Nordisks nye langtidsvirkende insulin, Tresiba, har haft succes i Japan. Ikke mindst siden marts 2014 da en særlig japansk restriktion om, at nye lægemidler kun må udskrives for to uger ad gangen i det første år, de er på markedet, udløb.

Det kan ses på markedsandelen. Omkring 2000 lå Novo Nordisks andel af det samlede japanske insulinmarked på knap 80 pct. I foråret 2014 var andelen nede på under 54 pct. Det seneste år har markedsandelen sneget sig et procentpoint op.

»Vi har knap 55 pct. markedsandel for insulin. Vi har været gennem en periode, hvor vi har tabt andele, men nu har vi fået vendt trenden. Dét, der har drevet os, er lanceringen af Tresiba for to år siden. Det er blevet vældigt godt modtaget i det japanske marked. Det har været med til ikke bare at vinde markedsandele i segmentet for langtidsvirkende insulin, men også i det totale insulinmarkedsandel,« siger Claus Eilersen.

Lige som i resten af verden konkurrerer Novo Nordisk i Japan intenst med den franske medicinalkoncern Sanofi om det lukrative marked for langtidsvirkende insulin.

Novo har i dag insulinen Levemir på det japanske marked, mens Sanofi har insulin-historiens største bestseller, Lantus, på markedet i Japan.

Lantus kom først til Japan, men blev pga. af kvalitetsproblemer sat tilbage i begyndelsen af 2000-årene. Det gav kortvarigt Novo Nordisk et forspring, men da først Lantus kom på markedet med en bedre pen begyndte markedsandelen at svinde indtil 2013, da Novo kunne lancerer Tresiba.

I den forgangne uge fik konkurrencen ny næring, da Sanofi fik godkendt sin nye, forbedrede version af Lantus kaldet Tuojeo. Dermed kan Japan blive det første marked, hvor ny forbedret langtidsvirkende insulin for alvor kommer til at krydse klinger.

Også når det gælder midlet mod type 2-diabetes, Victoza, ser Claus Eilersen optimistisk på fremtiden. Victoza har ellers gået sin sejrsgang i resten af verden, men har indtil nu kun haft en begrænset udbredelse i Japan.

Midlet blev godkendt i Japan i 2009, men kun godkendt til patienter, som også fik en bestemt type tabletbehandling. Det betød, at Novo Nordisk kun kunne sælge Victoza til omkring otte pct. af de japanske diabetes­patienter. Samtidig er Victoza kun godkendt i 0,9 mg doser på det japanske marked, mens det i resten af verden fås i 1,2 og 1,8 mg. og i nogle tilfælde også 0,6 mg.

I september sidste år lykkedes det imidlertid Claus Eilersen og hans japanske medarbejdere at få en ny godkendelse på Victoza, der fjerner begrænsningerne på, hvilke diabetes­patienter, der må få lægemidlet.

»Med den nye indikation kan Victoza nu bruges meget bredere. Alle patienter med type 2-diabetes kan bruge midlet. Både helt nye patienter og dem, hvor sygdommen er så fremskreden, at de også skal have insulin. Det har fået salget til at vokse, og Victozas markedsandel af det samlede diabetes­marked i Japan er allerede vokset fra under to pct. til i øjeblikket 2,5 pct.,« siger Claus Eilersen.