Novo-insulin rykker ind i top ti i 2014

Magtbalancen forrykker sig i medicinalindustrien. Det kommer ikke kun producenter af kræftmidler til gode. I 2014 vil et af Novo Nordisks insulinprodukter for første gang være at finde på den globale top ti-liste, forudser koncerndirektør Kåre Schultz.

Foto: Jens Nørgaard Larsen.
Læs mere
Fold sammen
I en verden, hvor lægemidler til behandling af traditionelle folkesygdomme i de kommende år bliver markant billigere som følge af patentudløb uden at medicinalindustrien har formået at udvikle nye og bedre behandlinger, skiller ikke kun kræft- og gigtbehandling sig ud. Også diabetesbehandling ser ud til at blive en guldgrube, og det kommer det danske flagskib Novo Nordisk til gode.

Selskabets produkt NovoRapid er ikke alene verdens mest anvendte hurtigtvirkende insulin til brug i forbindelse med måltider.

Om fire år er det også blandt verdens 10 mest solgte lægemidler på globalt plan. Omsætningen af NovoRapid ventes i 2014 at passere 31 mia. kr.

Sådan lyder spådommen fra Evaluate Pharma, som har samlet konsensusestimater for salget af lægemidler i 2010 og 2014.

Forventninger



Selv ønsker Novo Nordisk ikke at kommentere omsætningsforventningerne, men Kåre Schultz, koncerndirektør med ansvar for salg og marketing, lægger ikke skjul på, at Novo Nordisk også selv har store forventninger til NovoRapid.

»Det er største produkt i sin kategori og vil fortsat have høj salgsvækst,« siger han.

NovoRapids 10. plads på 2014-ranglisten vidner imidlertid ikke kun om en gedigen salgssucces, men også om, at patentudløb og en kraftig vækst i antallet af diabetikere kan rykke rundt på lister over, hvad der sælger bedst.

I år ventes Pfizers kolesterolsænkende middel, Lipitor, eksempelvis at sælge for knap 64 mia. kr. Det gør det til verdens bedst sælgende lægemiddel, men om fire år er Lipitor ikke kun ude af top 10-listen.

Til den tid har Pfizer mistet stort hele Lipitor-omsætningen, fordi lægemidlet er gået af patent, og kopiproducenter er løbet med salget.

»Det er derfor big pharma har været så presset og har skåret omkostninger og fusioneret. De har ikke har været i stand til at opfinde nok nye gode lægemidler til at erstatte de store produkter, der går af patent,« siger Kåre Schultz.

Potentiale



I 2010 er der ingen diabetesmidler i top 10, men allerede om fire år venter industrianalytikere, at der ligger to diabetesmidler på listen: NovoRapid fra Novo Nordisk og Lantus fra Sanofi-Aventis med et samlet salg på 70 mia. kr.

»Listen er også udtryk for hvor stort et markedspotentiale, der er inden for diabetesbehandling i forhold til andre former for behandling. Der er ingen tvivl om, at de næste 10 år vil vækstraten for lægemidler til diabetesbehandling være væsentligt højere end vækstraten for det samlede medicinalsalg. Det øger sandsynligheden for, at der kommer flere diabeteslægemidler på top 10,« siger Kåre Schultz.

Han vil ikke udelukke, at der i 2018 måske ligger tre diabetesmidler på den globale top-10-liste. Trods relativ langsom markedspenetrering for diabetesprodukter - NovoRapid har 14 år på bagen, når det forventeligt ligger i top 10 - kan et endnu ikke færdigudviklet diabetesmiddel fra Novo Nordisk måske nå at blande sig i top 10.

»Det kommer selvfølgelig an på, hvor hurtigt det kommer på markedet, og hvor hurtigt det kan penetrere markedet, men vores nye langtidsvirkende insulin, Decludec, vil helt klart have en chance for at blande sig i 2018,« siger Kåre Schultz.