Novo indgår forlig i amerikansk sag om ulovlig markedsføring

Novo Nordisk har indgået forlig med det amerikanske justitsministerium i en sag om ulovlig markedsføringspraksis, skriver Bloomberg News.

Arkivfoto. Novo Nordisk har indgået forlig med det amerikanske justitsministerium i en sag om ulovlig markedsføringspraksis. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Det amerikanske justitsministerium indledte undersøgelsen i 2011 på baggrund af en whistleblower-sag, der hævdede, at Novo siden 2006 havde medvirket til ulovlige markedsføringsaktiviteter.

Beskyldningerne mod Novo omfattede både returkommission, og at Novo skulle have ladet salgspersonale optræde som undervisere af sundhedspersonale.

»Vi har indgået en aftale om rammerne for et forlig i forhold til visse krav rejst som følge af undersøgelsen«, oplyser Ken Inchausti, der er talsmand for Novo i USA, til Bloomberg News.

Processen er imidlertid ikke afsluttet, og Ken Inchausti ønsker ikke at komme med yderligere detaljer om forliget.