Novo i front med ny lægemiddelklasse

I den nye lægemiddelklasse GLP-1, et marked med klart vækstpotentiale, er Novo Nordisk den ultimative markedsleder. Markedet ventes at nå en størrelse på 25 mia. kr. i 2015.

I den nye lægemiddelklasse GLP-1, et marked med klart vækstpotentiale, er Novo Nordisk den ultimative markedsleder. Markedet ventes at nå en størrelse på 25 mia. kr. i 2015. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torben Christensen

Det skriver Børsen.

GLP-1-klassen af diabeteslægemidler, som regulerer blodsukkeret for type-2-diabetikere uden risiko for lavt blodsukker, har været en af de væsentligste kilder til vækst for Novo Nordisk i de senere år.

Mads Krogsgaard Thomsen, som er koncerndirektør med ansvar for forskning og udvikling i Novo Nordisk, er tilfreds med selskabets nuværende markedsposition, men ser gerne, at markedet vokser sig endnu større.

- Vores portefølje er så altomfattende inden for GLP-1, at vi har en primær interesse i, at det marked skal vokse sig stort, siger Mads Krogsgaard Thomsen til Børsen.

Selvom Novo Nordisk i dag er markedsleder på GLP-1, hvilket særligt skyldes lægemidlet Victoza, er markedsandelen faldet fra 70 pct. til 60 pct. siden 2014. På trods af at Novo Nordisks konkurrent Eli Lilly netop har lanceret den ugentlige behandlingsform Trulicity er Mads Krogsgaard Thomsen optimistisk, da han mener, at Novo Nordisk har den bedste GLP-1-portefølje på markedet.

Også storbanken Citi er optimistisk på Novo Nordisks vegne og spår, at insulin-producenten kan fordoble sit salg af GLP-1-lægemidler til over 5 mia. dollar, svarende til 33,8 mia. kr., frem mod 2020.

/ritzau/FINANS