Novo går en gylden fremtid imøde med nye tabletter

I Novo Nordisks laboratorier satser man milliarder på at udvikle medicin i tabletform, der skal sikre langsigtet vækst og entre på nye markeder.

Foto: Jens Nørgaard Larsen. Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

- Der er ingen tvivl om, at hvis vi kan tøjle et biologisk lægemiddel i tabletform, så åbner det kæmpe perspektiver, siger Mads Krogsgaard Thomsen, koncerndirektør med ansvar for forskning og udvikling i Novo Nordisk, til Børsen.

Det skriver Børsen.

Diabetesgigantens største marked er USA, hvor selskabet henter næsten halvdelen af sit salg og over en tredjedel af væksten. På nuværende tidspunkt kan Novo Nordisks produkter sikre vækst på 10 pct. årligt de næste 10 år, hvilket vil generere et salg på over 200 mia. kr.

Novo Nordisks lægemiddel Victoza er blevet fremstillet i tabletform, og har været selskabets vækstkatalysator de seneste tre til fire år, og der hersker derfor ingen tvivl om hos selskabet, at tabletter er fremtidens fortrukne alternativ til de velkendte injicerbare løsninger.