Novo får 150 millioner grunde til at omfavne Kina

Novo Nordisk har ramt en vækstmur på det kinesiske marked, da landets sløje økonomiske formkurve presser salget ned. På den lange bane har dog Novo alt at vinde i Kina. Nye tal viser, at der vil være 150 mio. diabetikere i det folkerige land om 25 år. Det er en stigning på næsten 40 pct. fra i dag.

Antallet af diabetikere i Kina vil lande på over 150 millioner. Novo Nordisk omsatte i 2014 for 8,1 mia. kr. på det kinesiske marked, hvilket er en stigning i omegnen af 80 pct. på under fem år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Novo Nordisk har ikke meget at grine af i Kina. Regnskab efter regnskab har topchef Lars Rebien Sørensen luftet den samme fortælling om økonomisk nedgang, prispres og benhård konkurrence fra lokale producenter. Novos salgsvækst i Kina for 2015 står til at blive mere end halveret i forhold til i sidste år. Novo-topchefen har hårdnakket fastholdt, at den kinesiske bølgegang ikke får den danske diabeteskæmpe til at skrue ned for investeringsblusset i det folkerige land.

Og den nyeste statistik fra den internationale diabetesforening (IDF) giver på mange måder et uddybende svar på, hvorfor den kinesiske vækstkrise ikke får Novo Nordisk-ledelsen til at ryste på hænderne. IDF's fremskrivninger, der bliver offentliggjort i dag, viser, at Kina vil have godt 150 millioner diabetikere om 25 år. Det svarer til en stigning på næsten 40 pct. fra i dag. Samlet vil verden have næsten 650 millioner diabetikere i 2040, hvis IDF får ret.

I forhold til den seneste IDF-statistik fra 2013 er der tale om en mindre procentvis nedskrivning i antallet af diabetikere, men det står stadig mere og mere klart, at diabetes vil sprede sig med voldsom hast i de såkaldte vækstmarkeder. Allerede i dag har Kina flere diabetikere end USA, Europa og Brasilien til sammen. Og i lande som Indien og Mexico vil antallet af diabetikere vokse med næsten 80 pct. de næste 25 år, mens andelen af diabetesramte i Brasilien vil stige med over 60 pct.

De voldsomme stigningstakster er drevet af globale trends, hvor især en kombination af mindre motion, federe mad og en generel omfavnelse af vestlig livsstil er hovedskurken, der sender antallet af diabetikere i vejret. Kort fortalt: Jo flere McDonalds-restauranter, der åbner i Kina, jo større bliver markedet for Novo Nordisks produkter.

»Der er en klar sammenhæng mellem velstand og sundhed. Det vil sige, at en meget hurtig eller signifikant vækst i et lands bruttonationalprodukt med stor sikkerhed også fører til en markant vækst i forekomsten af diabetes. Hvis ser vi ser på usund mad, sker der det, at det i stort omfang kommer til udviklingslandene via en hurtig ekspansion af fastfood brands fra Vesten. I Kina åbnede McDonald's sin første restaurant i 1990. I dag er der over 1500 McDonald's-restauranter i Kina,« siger Mike Doustdar, der er direktør for International Operations hos Novo Nordisk.

Fra Sydbanks medicinalanalytiker Søren Løntoft Hansen lyder det, at IDF plejer at være meget forsigtig og konservativ med sine skøn. Derfor vurderer han, at antallet af diabetikere kan blive endnu højere end det, som IDF antager.

Det omfattende talmateriale fra IDF har som hovedformål at få politikere rundt om i verden til at sætte mere effektivt ind overfor den fremherskende diabetesepidemi. Tallene siger dog samtidig en hel del om markedspotentialet for Novo Nordisk, der er en af verdens største aktører inden for diabetesmidler.

Ifølge Søren Løntoft Hansen betyder den stigende velstand i Kina, at en større andel af kineserne vil få råd til både dyrere og nyere produkter. Det betyder, at mange kinesere i fremtiden vil bruge flere penge på diabetesbehandling.

»Der bliver flere og flere diabetikere, det kan vi se. Samtidig bliver en stadig større andel diagnosticeret og får adgang til behandling. Og så kommer det næste: Vi vil se, at flere diabetikere i Kina i takt med den øgede velstand vil migrere fra tidligere versioner af insuliner og gå over til moderne insuliner. Det kunne være nogle af Novos produkter eksempelvis Levemir eller de nyeste generationer, som kunne være Tresiba, når vi kigger lidt længere frem,« siger Søren Løntoft Hansen.

Foruden skærpet lokal konkurrence og generelle vækstbekymringer lider Novo Nordisk og andre udenlandske medicinalselskaber stadig under den mistillid, det skabte, da en korruptionsskandale hos britiske Glaxosmithkline om bestikkelse af læger ramte overskrifterne i Kina i 2013. Det betyder, at Novo fortsat har problemer med at få adgang til hospitaler og læger.

»Det kan være et par år endnu. Det er lidt ude af Novo Nordisks hænder. Novo har fokus på at samarbejde med nogle regionale områder i Kina, hvor der måske hverken er adgang til at få en diagnose eller at komme i behandling. Det gælder om at arbejde med lokalsamfundet i forhold til at øge opmærksomheden på diabetes,« siger Søren Løntoft Hansen.

Novo Nordisk omsatte i 2014 for 8,1 mia. kr. på det kinesiske marked, hvilket er en stigning i omegnen af 80 pct. på under fem år. Novo sad sidste år på 58 pct., men har mistet markedsandele over det seneste år. Den seneste opgørelse viser, at Novo Nordisk dog stadig har en markedsandel på 56 pct.