Novo-direktør: Ti år foran med revolutionerende tablet

Ved færdigudviklingen af tabletten vil Novo få adgang til et marked på over 100 mio. diabetikere

Ved færdigudviklingen af tabletten vil Novo få adgang til et marked på over 100 mio. diabetikere (Foto: Linda Kastrup/Scanpix 2016) Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Novo Nordisk planlægger inden for fire år at kunne lancere en ny pille til diabetesbehandling, en udvikling som skal sikre koncernens fremtidige vækst.

Det skriver Børsen.

»Der er ingen andre, der overhovedet er i nærheden af at arbejde med oral GLP1 i fase 1, og der er vi i fase 3. Vi er måske ti år foran konkurrenterne på oral GLP1, og det kan være transformationelt for selskabet,« siger Mads Krogsgaard Thomsen, koncerndirektør med ansvar for forskning og udvikling i Novo Nordisk, til Børsen.

Ved færdigudviklingen af tabletten vil Novo få adgang til et marked på over 100 mio. diabetikere, som selskabet ikke i øjeblikket har adgang til. Nordea estimerer forsigtigt et topsalg på 32,5 mia. kr., men forudsigelsen kan hurtigt løftes, hvis midlet også viser sig effektivt til at reducere hjerte-kar-risikoen, skriver Børsen.

Novo Nordisk sælger allerede andre GLP1-lægemidler som injektion, et område som udgjorde 19 mia. kr. ud af deres samlede omsætning på 108 mia. kr. i 2015. Nordea Markets estimerer, at Novos GLP1-baserede salg kan seksdoble til 110 mia. kr. over de næste otte år, skriver Børsen.