Novo-chef: Vi deltager ikke i kinesisk omkostningsræs

Novo Nordisk er under stigende pres fra lokale insulinproducenter i Kina. Det danske selskab afviser dog at deltage i det omkostningsræs nedad, som giver de kinesiske konkurrenter vinger.

Foto: Mads Nissen. Jakob Riis, direktør i Novo Nordisk
Læs mere
Fold sammen

Lokale insulinproducenter har de seneste år lagt et stadigt større pres på Novo Nordisks markedsandel i Kina. Den danske diabeteskæmpe mister i øjeblikket terræn, hvilket kan tilskrives, at de lokale konkurrenter i Kina er i stand til at operere med langt lavere omkostninger og priser, end Novo Nordisk kan.

Det danske selskab vil dog ikke kaste sig ind i det store omkostningskapløb med kineserne, siger Jakob Riis, der har ansvar for Novo Nordisks forretningsaktiviteter i Kina.

»Vi vil ikke på konkurrere på omkostningssiden, for så vil det blive en helt anden model for os, hvor vi ikke vil blive belønnet for at bringe innovation og eksempelvis Tresiba ind på markedet, « siger Jakob Riis.

Han mener ikke, at de lokale producenter udgør en trussel for Novo Nordisk, når det handler om at bringe nye, innovative diabetesmidler på markedet. Og han understreger, at det store slag i Kina ikke kun handler om omkostninger og prissætning.

At Novo har det svært i Kina, er langtfra nogen nyhed. Selskabets topchef, Lars Rebien Sørensen, har regnskab efter regnskab luftet den samme fortælling om økonomisk nedgang, prispres og benhård konkurrence fra lokale producenter. Alt tyder på, at Novos salgsvækst i Kina for 2015 vil blive mere end halveret i forhold til sidste år.

Novo Nordisk omsatte i 2014 for 8,1 mia. kr. på det kinesiske marked, hvilket er en stigning i omegnen af 80 pct. på under fem år.

Den danske insulinkæmpe sad sidste år på 58 pct. af det kinesiske marked. Den seneste opgørelse viser, at Novo Nordisks markedsandel er skrumpet til 56 pct.