Novo-chef: Digital revolution truer ikke forretningsmodellen

. Internationale teknologiselskaber har kastet sig over medicinalindustrien med nye digitale løsninger, som potentielt kan sætte globale medicinalselskabers traditionelle forretningsmodeller under pres. Dog ser Novo Nordisks topchef ikke den teknologiske udvikling som en "total game changer".

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

- Jeg tror på, at digitale løsninger kan gøre rigtig meget for patienten og for lægen, og at det kan skabe en loyalitet over for vores produkter. Jeg tror ikke på, at det bliver noget, der totalt kommer til at revolutionere den verden, vi opererer i, siger Lars Fruergaard Jørgensen, administrerende direktør i Novo Nordisk, til Jyllands-Posten Erhverv.

Det gør han ikke af to årsager. For det første peger han på, at der er nogle, der skal betale for det. For det andet er mange patienter med type 2-diabetes, som er Novo Nordisks hovedområde, ikke interesserede i at blive set som værende kronisk syge.

Hos Novo Nordisk holder man dog alligevel øje med den teknologiske udvikling. Selskabet har blandt andet investeret i den såkaldte pen-teknologi, der bliver testet på hundredvis af patienter i et pilotprojekt.

- Når man beskæftiger sig med digitalisering og intelligente penne, har man mulighed for at påvirke patientens adfærd. Når du sælger medicin til patienter med diabetes eller fedme, er adfærden hos dem ret vigtig, siger direktøren til avisen.

/ritzau/FINANS