Novo-boss: Tresiba gør ondt på fransk konkurrent

Novo Nordisks franske konkurrent Sanofi har nedjusteret sine forventninger til diabetessalget de næste tre år. Novo-boss Lars Rebien Sørensen mener, at franskmændene vil slå sig på det danske selskabs væksthåb, Tresiba.

Foto: Linda Kastrup. Novo Nordisk lancerer i begyndelsen af 2016 sit nye væksthåb Tresiba i USA.
Læs mere
Fold sammen

Franske Sanofi ser dystert på udviklingen i selskabets diabetesforretning de kommende tre år. På en telekonference torsdag morgen afviser Novo-boss Lars Rebien Sørensen at gå nærmere ind i den franske konkurrents problemer, men fastslår, at Novo Nordisks væksthåb, Tresiba, er med til at gøre livet surt for franskmændene.

»Det reflekterer, at Tresiba kommer på markedet. Vi mener, at det er overlegent produkt i forhold til Lantus. Sanofi bliver presset både fra den generiske og innovative side, så det er sandsynligvis derfor, at deres forventninger ser en smule negative ud,« siger Lars Rebien Sørensen.

Tresiba er produktnavnet for insulin degludec, der er en ny generation af basale insulinanaloger med ultralang virkningsvarighed til dosering en gang dagligt.

For franske Sanofi har Lantus længe været den store indtjeningsmaskine og er fortsat verdens mest solgte diabeteslægemiddel, men midlet er nu løbet af patent. Det betyder, at salget af Lantus under alle omstændigheder vil blive hårdt ramt.

Novo Nordisk planlægger at lancere Tresiba i USA i begyndelsen af året og har allerede sat mange penge af til at promovere det nye væksthåb. Og der bliver ikke givet ved dørene, når produktet kommer på salgshylderne på verdens største lægemiddelmarked.

»Vi kommer ikke til at give store rabatter for at få meget hurtig adgang til det amerikanske marked,« siger Lars Rebien Sørensen.

Novo-bossen anerkender, at udrulningen af Tresiba i USA vil ramme andre produkter i den danske diabeteskæmpes portefølje, hvilket betyder, at der vil ske en kannibalisering af væksten for især Levemir.

»Nogle af de patienter, der kommer på Tresiba, vil komme fra Levemir. Vi tror fortsat, at der vil være vækst i Levemir i USA, men den vil være mindre, end vi har set i de seneste kvartaler,« siger Lars Rebien Sørensen.

Omkostningerne til lanceringen af Tresiba i USA vil med stor sandsynlighed lægge en dæmper på væksten i Novos driftsresultat for 2016.

Novo Nordisks forventninger til salgsvæksten i 2015 ligger på 7-9 pct. i lokale valutaer, mens selskabets mål for 2016 er en anelse mere luftige med et mål om en salgsvækst på 5-9 pct.