Novo-boss: Pres fra amerikansk konkurrent gavner topsællert

Novos supersællert Victoza er under hårdt pres fra amerikansk konkurrent, der snupper markedsandele fra den danske diabetesgigants succesmiddel. Novo-topchef mener dog, at den øgede konkurrence for Victoza samlet set kan styrke midlets vækstmuligheder.

Novo-topchef Lars Fruergaard Jørgensen ser også fordele i, at det danske selskab har fået skærpet konkurrence på det lukrative GLP-1-marked. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

Novo-konkurrenten Eli Lilly er på vild jagt efter Novos supersællert Victoza, der dominerer klassen af såkaldte GLP-1-midler og sidder på omkring halvdelen af det amerikanske marked inden for den medicinkategori. Med det konkurrerende middel Trulicity er det faktisk lykkes for amerikanerne at stjæle markedsandele fra Novo. For et år siden sad Trulicity på omkring 15 pct. af markedet i USA, mens den andel ifølge nyhedsbureauet Bloomberg i første kvartal af 2017 nu er vokset til næsten 30 pct.

Det er dog ikke nødvendigvis et problem for Novo, at der kommer flere stærke midler om bord i GLP-1-klassen.

»Vi ser et fortsat et meget stærkt momentum på markedet for GLP-1-midler, som bliver skabt, fordi flere stærke brands træder ind på markedet og skaber yderligere begejstring for GLP-1-klassen. Den vækst i markedet gavner os, selvom vi mister markedsandele, fordi Trulicity gør det rigtig godt,« sagde Lars Fruergaard Jørgensen på en telekonference onsdag morgen.

Novos supersællert Victoza kom tidligere på året under angreb fra verdens største kopiproducent Teva, der forsøger at få fingre i den danske salgssucces. Teva ansøgte i januar de amerikanske sundhedsmyndigheder om godkendelse til »at påbegynde kommerciel fremstilling, brug eller salg« af Novos succesmiddel, inden fem af ni patenter tilknyttet til stoffets molekyle er udløbet.

Den slags metoder vil Novo Nordisk ikke finde sig i og annoncerede i marts, at det israelske selskab bliver trukket i retten. Med sagsanlægget sikrede Novo samtidig, at Teva indtil videre bliver lagt i »benlås« i foreløbigt 30 måneder.

»Når vi anlægger en sådan sag udløser det en 30 måneders periode, hvor et biosimilært produkt ikke kan komme på gaden. Vi forventer i øvrigt at vinde sagen, hvilket vil sige, at en generisk version af Victoza tidligst kan komme på markedet i 2022,« sagde Novo Nordisks kommunikationsdirektør Mike Rulis til Berlingske Business.

I 2016 solgte Victoza for mere end 20 milliarder kroner på den globale scene – heraf blev mere end 14 milliarder kroner hentet på det amerikanske marked. I første kvartal af 2017 udgjorde salget af Victoza mere end 20 pct. af Novos samlede omsætning.