Novo ansætter smørdronning som talskvinde

Novo har i USA ansat en talskvinde, som er kendt for at »servere blodpropper«, og som har bygget et imperium af friturestegt lasagne.

Paula Deen giver gode råd om madlavning med masser af mad og fløde på et af de populære amerikanske TV-show »Today«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Arkivfoto.
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Har Novo Nordisk skudt sig selv i foden med sin nyeste talskvinde i USA?

Den danske koncern har udnævnt en af de kendteste amerikanske TV-kokke, Paula Deen, til sit ansigt udadtil, men problemet er, hvad Paula Deen er kendt for.

I sine programmer på Food Network, i sit eget magasin og i sine klummer faldbyder hun den slags mad, der er for mad, hvad porno er for erotik. F.eks. friturestegt lasagne og friturestegt chokoladekage, og når hun er i TV-køkkenet, flyver det med smør, baconfedt, fløde og mayonnaise.

Dét - og så hendes flirten med det mandlige publikum - er hendes kendetegn, og fans taler om pauladeenismer, f.eks. denne: »Jeg hældte lige noget smør ud over det, bare fordi jeg fik øje på smørret i køleskabet ...«

Tav om diagnosen

Tidligere har hun været skarpt kritiseret for at fede sine seere op og netop sende dem ind i et langt liv med diabetes, blandt andet,da hendes hjemby i Sydstaterne, Savannah, hyrede hende til at undervise børn i sund mad, og kritikerne har fremhævet, hvordan netop Sydstaterne er USAs ground zero for diabetes og hjertesygdomme. Over 11 pct. af beboerne i regionen har diabetes, viser en ny undersøgelse.

For tre år siden fik Paula Deen selv konstateret diabetes-2, men hun tav om sin diagnose, og hun fortsatte med at være sit sædvanlige jeg - og lave sin sædvanlige mad - og først med PR-aftalen med Novo Nordisk er diagnosen kommet frem. Og nyheden er blevet modtaget med en vis panderynken blandt eksperter.

Marketingsstrategen Cliff Courtney fra Zimmerman Advertising siger til Fox Business News, at »det er dybt uansvarligt«, at hun har holdt sin diagnose hemmelig, og at Novo har ansat en talskvinde, »hvis imperium er bygget på at servere blodpropper« ... og det er ikke et imperium, som hun kan være særlig stolt af på nuværende tidspunkt.«

»En diabetes-platugle«

En anden varmærkeekspert, Julia Stege, er også skeptisk. »Hun siger til sine fans: »I kan fortsætte med at spise hvad som helst, også selv om I har diabetes. I skal bare tage jeres medicin,« og det er forkert,« siger Stege.

Den kendte stjernekok Anthony Bourdain har tidligere kaldt Paula Deen for »den farligste person i USA«, og efter Deens diagnose tweetede han: »Jeg overvejer at åbne en benbrækker-gesjæft, så jeg senere kan tjene penge på at sælge krykker.«

San Francisco Chronicle kritiserer i en leder »smørdronningen« for ikke at udtrykke en smule bodfærdighed over den sygdom, som hun har nedkaldt over sig selv og så mange andre, og det omstridte, men populære sladdersite TMZ kalder hende for »en diabetes-platugle«.

Paula Deen gik i forgårs på morgen-TV og udtrykte ingen bodfærdighed, tværtimod hævdede hun, at hun altid havde opfordret sine seere til mådeholdenhed, og som hun sagde på sin typiske flirtemaner: »Kæreste, jeg er din kok; jeg er ikke din doktor«.

Om hemmeligholdelsen af sin diagnose sagde hun: »Jeg holdt det for mig selv i et par år, fordi jeg sagde til mig selv: »Du godeste, skal jeg nu til at ændre hele mit liv?« Jeg skulle have tid til at absorbere det hele.«

Paula Deen har tre show på TV, og hun har også sørget for at få sine sønner ind i TV-kokkeriet, og hun har sit eget magasin, og hun optræder som en af stjernerne i Food Networks magasin. Alle steder med sine variationer over smørvendt ostekage - og burde hun ikke overveje at ændre sit sortiment?

Nej, svarede hun; hendes shows vil fortsætte med at vise lige netop den slags mad.

»Jeg hverken laver eller spiser den slags mad til daglig,« lød hendes svar.

Novo ryster heller ikke på hånden over sit valg. Kommunikationsdirektør i USA, Ken Inchausti, pointerer, at der også har været en »modsat reaktion« - »hendes fans, mange patienter og læger har rost hende for at skabe opmærksomhed omkring en alvorlig sygdom«.

Inchausti siger, at Deen kun skal være talskvinde for Victoza, et produkt, som behandler diabetes-2. Hun skal ikke være talskvinde for insulinprodukter, og at hun rammer målgruppen.

»Den typiske type-2 patient får diagnosen, efter at vedkommende er fyldt 55 år, og det er svært for dem at ændre livsstil. De gør det trinvist, og det gør Deen også.«

Novo og Paula Deen vil sammen udarbejde et program, som netop viser, hvordan man kan ændre livsstil.«